Er valt veel te zien op het nieuwe werk van René Jacobs.
Er valt veel te zien op het nieuwe werk van René Jacobs.

René Jacobs schildert een apocalyptisch beeld van Delft

cultuur

Wie één bij Galerie de Kunstkop in Delft een blik naar binnen werpt, ziet een schilderij dat doet denken aan het beroemde Gezicht op Delft van Vermeer. Nadere inspectie leert dat dit klassieke stadszicht de uitgangsbasis is geweest, maar dat beeldend kunstenaar René Jacobs het schilderij heeft aangepast aan de huidige tijd.

Daarbij lijkt Jacobs een apocalyptisch beeld van Delft te willen schetsen met alle bedreigingen, gevaren en problemen die in het verschiet liggen.

Zo zien we alle winkelketens die het afgelopen jaar failliet zijn gegaan, van Halfords tot V&D, broederlijk op een rijtje naast elkaar. Huurborden, rolluiken en met koeienletters opgeschreven kortingspercentages ontsieren het stadsbeeld. De halve stad lijkt te huur of te koop. De Action en de Lidl floreren wel en toornen hoog uit boven de andere gebouwen. Ondertussen wordt op de voorgrond alweer gebouwd aan een nieuw winkelcentrum.

Op de voorgrond zien we ook de eerste vluchtelingen die al selfie nemend aanspoelen op oevers van Delft. Of ze hun eigen land of het centrum van Delft ontvluchten wordt niet duidelijk. Rechts van het kunstwerk rollen lelijke hoogbouw flats als een betonnen tsunami over het centrum. Van leegstand tot vervuiling, van prostitutie tot radicalisering, van vervuiling tot parkeer problemen, van Brexit tot fijnstof, van hondenpoep tot zure regen: niets blijft de arme inwoners van Delft bespaard in dit zwartgallige doemscenario. Ook René Jacobs ontloopt de dans niet. Berooid is hij aan het bedelen bij de oorspronkelijke bewoners. Of hij geld nodig heeft voor de parkeermeter of voor de rondscharrelende prostituees wordt niet duidelijk, maar zonder twijfel zal het weinig opleveren.

Beeldend kunstenaar René Jacobs laat zich regelmatig inspireren door het werk van Johannes Vermeer en schept er bovendien genoegen in om de lelijkheid van de huidige tijd te laten contrasteren met het verleden om de toeschouwer aan het denken te zetten. Humor is daarbij een belangrijk wapen. Regelmatig haakt hij in op de actualiteit.

Het werk is bewonderen in zijn galerie op de Nieuwe Langendijk 10 in Delft. Galerie de Kunstkop is zijn atelier en permanente galerie. Meer informatie is te vinden op www.galeriedekunstkop.nl