Het is echt nu of nooit bij Autohaag Zeeuw Delft

Algemeen

DELFGAUW - De tijden gaan veranderen. Het NEDC-tijdperk wordt opgevolgd door het WLTP-tijdperk, en wel vanaf 1 september 2018.

De meeste mensen zullen deze afkortingen niets zeggen. Toch kunnen zij de consequentie hiervan in hun portemonnee gaan voelen. Dat is het geval als zij ná 1 september tot de aanschaf van een nieuwe auto overgaan. Autohaag Zeeuw in Delfgauw nodigt iedereen dan ook uit voor het Now or Never Festival. Het festival dat een aantal weken duurt maakt het mogelijk om gebruik te maken van de huidige gunstige regeling, nu het nog kan. Letterlijk nu of nooit dus.
Wat houdt de verandering van NEDC naar WLTP precies in? In september 2017 is begonnen met de transitie: alle nieuw geproduceerde auto´s zijn sindsdien stapsgewijs overgegaan op de Europese WLTP-test. Enkele maanden later, namelijk vanaf 1 september 2018, moeten alle nieuw geproduceerde auto´s getest zijn en worden volgens de WLTP-norm. Deze is een stuk strenger bij het vaststellen van het officiële brandstofverbruik en de emissies van nieuwe auto´s dan de bestaande, verouderde NEDC-testcyclus. "Om het in begrijpelijke taal te zeggen", begint Ed Mouton van Autohaag Zeeuw Delft, "wordt de uitstoot CO2 van nieuwe auto´s in het vervolg anders berekend. En dit is van grote invloed op de in Nederland geldende BPM, een belasting op personenauto's." Op twee manieren is de WLTP veeleisender dan de NEDC. Ten eerste geldt dat volgens de BOVAG voor de testcyclus zelf. Die bestaat namelijk uit harder rijden, sneller optrekken en dergelijke. Een andere factor vormen de testomstandigheden in het laboratorium, zoals de omgevingstemperatuur, de toegestane bandenspanning, situationele aerodynamica, zoals ingeklapte buitenspiegels, afgeplakte naden en dergelijke. Het resultaat van deze factoren is, dat de WLTP CO2-waarde van een bepaald merk, model en uitvoering gemiddeld genomen fors hoger is dan de CO2-waarde van diezelfde model-uitvoeringscombinatie onder het NEDC-regime. Het verschil kan grofweg tussen 10 en 35 procent zijn!

Now or Never Festival
Dit geldt dus voor alle nieuwe auto´s in Nederland. "Niet alleen Renaults, maar alle nieuwe auto´s krijgen te maken met de nieuwe norm", zegt Mouton. "Alle nieuwe auto´s worden vanaf september hoger belast en hierdoor zijn ze ook vele duizenden euro´s duurder in de aanschaf. Daarom bieden we nu de gelegenheid van nu of nooit. Koop je vóór die datum een Renault, en wordt deze nog voor 1 september afgeleverd, dan profiteer je nog van het oude regime." Autohaag Zeeuw heeft hier uiteraard op geanticipeerd. Voor het Now or Never Festival zijn er extra veel auto´s ingekocht, die nog kunnen worden geleverd met de huidige BPM-prijs, van de Twingo tot en met de Clio. "De komende weken staat alles bij ons in het teken om de extra voorraad te verkopen", gaat Mouton verder. "Zo kunnen wij de consument dat voordeel van een lagere BPM blijven bieden. Want de auto´s zullen echt duizenden euro´s duurder worden vanaf september. Een nieuwe Renault moet je nu kopen en niet in het najaar." Dat voordeel heb je dan dus al. En je profiteert ook nog eens van extra verhoogde Now or Never premies, oftewel EXTRA kortingen. Een nieuwe Clio koop je nu met een korting van wel 2.500 euro! En de nieuwe Captur koop je met maar liefst 3.400 euro extra Now or Never korting! "Dat is dus dubbel voordeel!" aldus Mouton. Autohaag Zeeuw is de laatste jaren uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie op het gebied van mobiliteit. Het vertegenwoordigt Renault, Dacia, Kia en Ford, nieuw, occasions en bedrijfswagens.

Autohaag Zeeuw Delft
www.autohaagzeeuw.nl