Leerlingen van het Stanislascollege wijzen hun school aan op een landkaart waar alle Jezuïetencolleges op zijn ingetekend (Foto: PR)
Leerlingen van het Stanislascollege wijzen hun school aan op een landkaart waar alle Jezuïetencolleges op zijn ingetekend (Foto: PR)

"Hun onderwijsvisie is verweven met het DNA van onze school"

Algemeen

Onlangs verlieten de twee laatste Jezuïeten het Stanislascollege. Bijzonder, omdat hun medebroeders het college in 1948 stichtten en hun onderwijsvisie nog altijd leidend is. Met het vertrek van de laatste twee paters is de invloed van de stichters echter nog lang niet verdwenen.

Door Esther Luijk

Integendeel: in de school wemelt het van de voorwerpen die onderdeel uitmaken van de erfenis van de religieuze heren, die nog tot tien jaar geleden ook lesgaven op de school. Zo staat in het midden van de school een grote paaskaars, die wordt aangestoken bij speciale gelegenheden. Een beeld van Stanislas zelf, die rond 1500 op 18-jarige leeftijd stierf voordat hij zijn droom om jezuïetenpriester te worden had vervuld, siert de aula. Het huis van de Paters naast de school is ook een dierbare herinnering die in ere wordt gehouden. En dan is er natuurlijk nog de kapel, een monumentaal gebouw dat regelmatig wordt gebruikt door leerlingen en medewerkers van de school met bijeenkomsten of orkestrepetities. En binnenkort komt er nog een tastbaar aandenken bij; een herinneringsschild naast de voordeur, als dank voor 70 jaar inspiratie en betrokkenheid van de jezuïeten bij het Stanislascollege. De tekst luidt: "Stanislascollege, in 1948 gesticht door de jezuïeten, die hier werkten tot 2018. Gebleven is hun onderwijsideaal: Heel de mens. De school maakt deel uit van het internationaal netwerk van jezuïetencolleges". Het schild is een gezamenlijk cadeau van alle oud-medewerkers,

Onderwijsvisie
Maar tastbare herinneringen zijn niet het enige wat de stichters achterlaten. "Hun onderwijsvisie is verweven met het DNA van de school", vertelt conrector brugklas Annette van Oosten. "Hun ideaal 'Heel de mens', zie je nog steeds terug veel dingen die wij hier op school doen en organiseren. Het idee achter Heel de mens is dat we heel de mens opvoeden. Er wordt niet alleen gekeken naar de cognitieve vaardigheden, maar juist ook naar bijvoorbeeld sociale ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid. Ook besteden we veel aandacht aan een prettige sfeer en respectvol met elkaar omgaan. We proberen alle talenten die de kinderen bezitten te ontwikkelen, op alle gebieden. Voorbeelden daarvan zijn ons schoolorkest, -koor en ons TEC-team. Hier leren de leerlingen ook hun andere vaardigheden benutten."

JECSE
In Nederland werden in totaal vijf scholen opgericht door de Jezuïeten. In de aula van het Stanislascollege hangt een poster met alle scholen over de hele wereld, 845 stuks, erop ingetekend. De vier andere jezuïetencolleges in Nederland bestaan niet meer, waardoor het Stanislas de enige overgeblevene in Nederland is. Samen met de rest van de colleges over de hele wereld maken zij deel uit van het Jesuit European Committee for Secondary Education (JECSE). Het JECSE organiseert regelmatig uitwisselingen tussen scholen.

Boodschap doorgeven
Het herinneringsschild was een initiatief van drie oud-medewerkers van de school, Wil Wannet, Job Vink en Leonie Zweekhorst, die samen de reüniecommissie vormen. Zij vinden het belangrijk dat de gedachtegoed van de paters levend wordt gehouden. "De boodschap moet worden doorgegeven", vertelt Zweekhorst. "De manier waarop het Stanislascollege met haar leerlingen omgaat, hebben we aan de paters te danken. Het gevoel dat je wordt gezien, dat je belangrijk bent, ongeacht je talenten, hier kun je ze ontwikkelen. Dat is een boodschap die we moeten onthouden."