Winkelend publiek manoeuvreert zich al jaren langs vrachtwagens in de binnenstad. Vanaf 2025 moet dit voorbij zijn. Met invoering van venstertijden is een eerste stap gezet. (foto: Jesper Neeleman)
Winkelend publiek manoeuvreert zich al jaren langs vrachtwagens in de binnenstad. Vanaf 2025 moet dit voorbij zijn. Met invoering van venstertijden is een eerste stap gezet. (foto: Jesper Neeleman)

Vrachtverkeer nog niet verdwenen - maar dat komt nog

Algemeen

DELFT - De invoering van 'venstertijden' voor vrachtverkeer was een goede eerste stap, maar 'we' zijn er nog niet. Dat blijkt uit een rondje langs de velden bij partijen die ermee te maken hebben.

Door: Jesper Neeleman

Tot begin april van dit jaar konden vrachtwagenchauffeurs in laden en lossen in de binnenstad wanneer ze maar wilden. Die grote en ronkende voertuigen in het centrum waren velen een doorn in het oog. Dus werden venstertijden ingevoerd. Tegenwoordig mogen vrachtwagens zwaarder dan 3500 kilo doordeweeks alleen nog tussen 07.00 uur en 12.00 uur laden en lossen. In het weekend zijn de tijden dat dit mag nog wat korter.

Iedereen die we spreken merkt dat niet iedere chauffeur zich hier aan houdt. Niet vreemd, want pas vanaf komend kalenderjaar wordt er gehandhaafd. Momenteel volgt hooguit een waarschuwing. "Tot op heden merken wij dan ook nog geen voordelen van de invoering van venstertijden", laat Joop Gravesteijn, voorzitter van Belangenvereniging Binnenstad Noord, weten. Belangenvereniging Zuidpoort sluit zich hierbij aan. "Zijn de venstertijden al ingevoerd dan?", grapt Sonja Sint van Belangenvereniging Zuidpoort. "We zijn heel erg blij deze maatregel wordt genomen. Het is een goede eerste stap naar minder vrachtverkeer in de binnenstad. Maar zonder handhaving merken we dus nog weinig verschil met de periode ervoor."
Jon Cornelese is voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Delft. "Persoonlijk ben ik heel blij met de invoering van venstertijden", reageert hij. "Het gaat ten koste van de gastvrijheid als er continu zwaar verkeer door de stad dendert." Niet al zijn collega's zijn echter gelukkig met het feit dat vrachtwagens alleen 's ochtends de stad in mogen. "Sommige horecazaken gaan pas om 16.00 uur open. Die moeten dan eerder aanwezig zijn om bestellingen te ontvangen. Verder vergt deze verandering natuurlijk iets van de planning van de transportbedrijven."

Dat blijkt als we Rust Food om een reactie vragen. De vrachtwagens van deze Delftse horecagroothandel rijden dagelijks de stad in en uit. "Die venstertijden zijn een vorm van ondernemers plagen", laat een medewerker van Rust Food weten. "Horeca-ondernemers die tot 2 uur 's nachts bezig waren moeten nu opeens 's ochtends vroeg alweer klaar staan." Het is daarnaast lastig om klanten buiten de binnenstad tijdig te bevoorraden, omdat die in de binnenstad eerst aan de beurt zijn. "Als het aan ons ligt wordt het weer aangepast."

Centrummanager Tom de Weerdt van Stichting Centrum Management Delft is juist blij met de venstertijden. "Bezoekers van de binnenstad hebben hier een prettiger verblijf nu ze niet meer 's middags over de vrachtwagens struikelen." En ja, niet alle chauffeurs houden zich nog aan de venstertijden, merkt ook De Weerdt. "Maar we hebben dit pas net ingevoerd. Niet alles gaat goed, maar dat heb je met de invoering van zoiets. We leren heel veel, evalueren dit en volgend jaar worden de regels verscherpt. Ik vind de manier van invoering in Delft een heel prettig traject." Stapsgewijs leidt het tot een optimale situatie waarin bezoekers zo min mogelijk last hebben van vrachtverkeer en de vrachtwagens zo efficiënt mogelijk worden benut, geeft De Weerdt aan. "Invoering van venstertijden is een goede eerste stap", zegt Jon Cornelese. "Maar er zijn zeker nog slagen te maken."

Meer over de toekomst van vrachtverkeer en stadslogistiek in Delft staat in de bijdrage van Geert van Grootveld, op pagina 15 van de krant Delft op Zondag.