De goupils worden ook gebruikt om producten van winkels naar klanten te brengen. Dit is bijvoorbeeld - voor een geringe vergoeding - mogelijk bij Gamma Delft. (foto: archief)
De goupils worden ook gebruikt om producten van winkels naar klanten te brengen. Dit is bijvoorbeeld - voor een geringe vergoeding - mogelijk bij Gamma Delft. (foto: archief)

Van vervuilende vrachtwagens tot schone stadslogistiek

Algemeen

DELFT – Delft is de stad van innovatie, maar veel daarvan ontgaat het grote publiek. Geert van Grootveld wil dat veranderen. Voortaan trakteert hij de lezers van Delft op Zondag maandelijks op feitjes over het gelukkige huwelijk tussen Delft en innovatie.

Door: Geert van Grootveld

Deze week deel 3, over schone stadslogistiek. Veranderingsprocessen lijken op een wielerwedstrijd. Er is vaak sprake van een kopgroep, een peloton en van achterblijvers. Op het gebied van schone stadslogistiek neemt Delft in Nederland - samen met een aantal andere gemeentes - een plek in de kopgroep in. Samen hebben ze de 'Green Deal Zero Emissie Stadsdistributie' getekend. Dit is een overeenkomst waarin ze afspreken om in 2025 de stadslogistiek op een schone manier te laten verlopen. Voorbeelden van stadslogistiek zijn het bevoorraden van supermarkten, horeca en het bezorgen van post en pakketten. Voor de verschillende vormen van stadslogistiek zijn proefprojecten - de living labs - opgezet.
Een belangrijke reden om schone stadslogistiek te ontwikkelen is het feit dat de luchtverontreiniging en geluidoverlast in binnensteden nog steeds hoog zijn. Op de website van het RIVM staan landkaarten van Nederland waarop je kunt zien in welke provincies de hoogste concentraties van vervuilende stoffen voorkomen. Zuid Holland behoort tot de meest vervuilende gebieden in ons land. Veel van de overlast wordt veroorzaakt door vrachtverkeer. Daarom wordt het gebruik van vrachtvoertuigen ontmoedigd, schoon transport wordt juist bevorderd.

In Delft is dus een living lab opgezet om een schoon logistiek systeem te ontwikkelen voor het bezorgen van post en pakketten. De gemeente Delft en PostNL hebben hiervoor een overeenkomst gesloten. Vlak buiten de stad - op het terrein van De Staal - is een voorraadplaats (een hub) gebouwd waar met grote voertuigen producten tijdelijk opgeslagen worden. Deze producten worden vervolgens met kleinere elektrische voertuigen, de Goupils, naar winkels gebracht. Ze kunnen ook worden ingezet om verpakkingsmaterialen van de winkels af te voeren. Ze worden daarnaast benut om producten van de winkels naar de klanten te brengen. Ook cargo-fietsen worden ingezet. De gemeente zal het vrachtvervoer met diesel- en benzinemotoren ontmoedigen met als doel om deze nieuwe en schone vorm van distributie te bevorderen. De gemeente heeft dit jaar venstertijden voor vrachtauto's ingevoerd. Tevens komt er stapsgewijs een verbod voor het rijden van vrachtauto's in de binnenstad. In het jaar 2020 zal er geen zwaar verkeer (zwaarder dan 3,5 ton) meer in de binnenstad rijden, een enkele uitzondering daargelaten.

De kennis en ervaring die er met technologie en wetgeving met de living labs worden opgedaan, worden gedeeld met alle Nederlandse gemeenten. Zodat ook de rode lantaarndragers van het peloton in 2025 over een schoon en effectief distributiesysteem beschikken.