Afbeelding

Meningen verdeeld over sobere Sebastiaansbrug

Algemeen

DELFT – Delft presenteerde deze week de plannen voor de nieuwe Sebastiaansbrug. De brug is 'sober en doelmatig', zei projectleider Iwan de Vries. 'Diep treurig en slechter dan vorige ontwerpen', oordeelt belangengroep Brug Moet Beter.

Door: Jesper Neeleman

Plannen voor een nieuwe Sebastiaansbrug zijn er al jaren, maar steeds loopt het ergens spaak. De ene keer vanwege protesten van omwonenden, dan weer vanwege een strijd tussen gemeente en provincie. Het hoofdpijndossier kent vele hoofdstukken.
Maar: deze week kon Delft opgelucht melden dat een nieuwe mijlpaal is bereikt. Er is een voorlopig ontwerp, de bouwvergunning wordt deze maand nog aangevraagd. Gemeente en provincie zijn het weer eens met elkaar. De brug krijgt een doorvaarhoogte van 4,5 meter. Samen met ervaringsdeskundigen van Gemeentewerken Rotterdam lijken de plannen dusdanig goed dichtgetimmerd, dat het gek moet lopen wil iemand de bouw nu nog kunnen stoppen. Ja, de brug kenmerkt zich in soberheid, bekenden de projectleider en wethouder Harpe. Maar door de jarenlange strijd voor een nieuwe brug is het budget geslonken. Na overleg met de stadsbouwmeester en de welstandscommissie wordt nog 2 ton extra uitgetrokken om de brug te verfraaien met beplanting, schilderwerk, metselwerk en ronde zuilen. Meer zit er even niet in.

Maandag hoorden negen vertegenwoordigers van verschillende belangengroepen, die zich hebben verenigd in de groep De Brug Moet Beter, van de plannen. "Dat was een prettige bijeenkomst", zei projectleider De Vries hierover tegen de pers. "Er waren vragen, maar niemand is boos de deur uitgelopen."

Erik van Hunnik, voorzitter van belangenvereniging TU Noord, hoort het lachend aan. "We zijn nette mensen, dus we lopen inderdaad niet boos weg. Maar niet één van de aanwezige bewoners vond het een mooie brug. Niemand. Noem het sober, maar het is kraak nog smaak." Met input vanuit omwonenden is volgens de belangenverenigingen iets gedaan. Floris le Conge Kleyn van belangenvereniging Zuidpoort spreekt van éénrichtingsverkeer. "De gemeente doet voorkomen alsof alles hosanna hoezee is, maar alles wat wij indienden is afgewezen. Het is als een stoomtrein die door dendert. Ze zeggen dat ze luisteren, maar doen compleet hun eigen zin."

Le Conge Kleyn noemt het een 'liefdeloos technocratisch ontwerp'. "Kom eens met iets dat past bij Delft. Of een ontwerp dat rekening houdt met de omgeving. Dit ontwerp is slechter dan de vorige ontwerpen. Het is dezelfde brug als nu, alleen komt er een tram overheen. Daar zitten we dan zestig jaar aan vast." Erik van Hunnik wordt er niet blij van. "Hier zit niets innovatiefs in." Dan hadden ze het beter bij de oude brug kunnen laten vindt hij. Die zou niet sterk genoeg zijn voor tramverkeer. "Maar is de tram het vervoersmiddel van de toekomst?", vraagt hij zich af. "Is het geen beter idee om in een innovatieve stad als Delft onbemande busjes richting de campus te laten rijden?" Ook de kritische belangenverenigingen, die in het verleden succesvol in het verweer kwamen, zien weinig mogelijkheden om de 'stoomtrein' van koers te laten wijzigen. Ze zullen hun kritiek laten horen, maar zien weinig mogelijkheden plannen te wijzigen. "We hebben helaas op alle fronten verloren", zegt Le Conge Kleyn.

Gemeente Delft gaat eind deze maand de vergunningen aanvragen. In het tweede kwartaal van 2018 zou de bouw moeten beginnen, de oplevering is medio 2019. De tram rijdt eind 2019, begin 2020 over de nieuwe brug. De Sebastiaansbrug zal een jaar lang afgesloten zijn. Gemotoriseerd verkeer moet dan omrijden via de Kruithuisbrug, en mag dan dus over een weg die nu al druk bereden wordt. "Als we dichter bij dat moment komen zullen we nog kijken of we extra maatregelen moeten nemen om verkeer te faciliteren", zegt wethouder Harpe. "Denk daarbij aan verkeersregelaars of het afstellen van verkeersinstallaties. We gaan zorgen dat de doorstroming gewaarborgd blijft, maar we moeten niet doen alsof dit geen overlast gaat veroorzaken. Verkeer zal natuurlijk altijd iets merken van zo'n afsluiting."