<SCRIPT SRC="http://ib.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Artist impression van de nieuwe Sebastiaansbrug, zoals die er volgens planning eind 2019, begin 2020 uit gaat zien.
Artist impression van de nieuwe Sebastiaansbrug, zoals die er volgens planning eind 2019, begin 2020 uit gaat zien.

Delft presenteert de plannen voor nieuwe Sebastiaansbrug

Het voorontwerp van de nieuwe Sebastiaansbrug is gereed. Gistermiddag presenteerde de gemeente Delft de plannen. 

Net als de huidige brug wordt de nieuwe Sebastiaansbrug een basculebrug met een doorvaarthoogte van 4,5 meter. Gemotoriseerd verkeer beschikt op de nieuwe brug over twee keer één rijstrook. Voor het openbaar vervoer zijn twee rijstroken beschikbaar voor tram en bus, in de zijligging aan de oostzijde van de brug. Aan weerzijden komen vrijliggende voet- en fietspaden. De vier zijkanten van de brug worden voorzien van groenblijvende beplanting. 

Eerder is al toegezegd dat geluidoverlast zal worden beperkt door de toepassing van geluidarm asfalt en een ingegoten spoorstaaf voor de tram. Als de tram in de bocht blijkt te piepen zal een smeerinstallatie worden aangebracht. Om het geluid nog meer te beperken zijn in het ontwerp betere voegovergangen opgenomen en maatregelen die de kans op trillingen (geluid) verder terugbrengen.

Gemeente Delft, provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben gezamenlijk belang bij de vervanging van de brug. Zij hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten, waarin de uitgangspunten zijn opgenomen voor het ontwerp van de nieuwe brug en de kosten. Dit is gebeurd om tot een realiseerbaar plan te komen, nadat de rechter de omgevingsvergunning voor een ander brugontwerp eind 2014 vernietigde. Binnen de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst is nu het uiterste gedaan om in het ontwerp recht te doen aan wensen over het uiterlijk van de brug en het beperken van geluid.

De planning gaat ervan uit dat de werkzaamheden starten in het tweede kwartaal van 2018. Afhankelijk van de te kiezen uitvoeringsmethode zou de tram eind 2019 of begin 2020 kunnen rijden. Tijdens de werkzaamheden zal het verkeer worden omgeleid. Informatie over omleidingsroutes komt ruim vóór de afsluiting beschikbaar.

Op korte termijn zal de omgevingsvergunning worden aangevraagd en zal het definitief ontwerp worden gemaakt. Binnen de mogelijkheden is het uiterste gedaan om recht te doen aan wensen over het uiterlijk van de brug en het beperken van geluid.

Komend weekend in de krant Delft op Zondag meer over de plannen voor de nieuwe Sebastiaansbrug. 

2 reacties

<SCRIPT SRC="http://ib.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
 
<SCRIPT SRC="http://ib.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="http://ib.adnxs.com/ttj?id=9419604&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>