Deze bushalte aan de Ruys de Beerenbrouckstraat blijft voorlopig leeg, net als het wegvak dat speciaal voor de lijnbus is. Die bus kunnen we echter lang op wachten. (foto: Jesper Neeleman)
Deze bushalte aan de Ruys de Beerenbrouckstraat blijft voorlopig leeg, net als het wegvak dat speciaal voor de lijnbus is. Die bus kunnen we echter lang op wachten. (foto: Jesper Neeleman)

Bushalte is er klaar voor, maar het busje komt niet zo…

Algemeen

DELFT – Twee bushaltes aan de Ruys de Beerenbrouckstraat liggen er piekfijn bij. Vorig jaar zijn de abri zelfs nog vernieuwd. Maar waarom? Er rijdt al jaren geen bus meer. En die zal er voorlopig ook niet rijden.

Dat is, in tijden waarin elk Delfts dubbeltje moet worden omgedraaid, best bijzonder. Het heeft echter te maken met een grote opknapbeurt van bushaltes in Delft, die Delft en de Metropoolregio Den Haag Rotterdam (MRDH) eind 2014 en begin 2015 lieten uitvoeren. En hoewel er al jaren geen bussen meer bij deze halte stoppen, werd besloten toch ook deze twee op te knappen.
Dat is gedaan, legt een gemeentewoordvoerder uit, omdat hier in de toekomst waarschijnlijk wél weer een bus gaat rijden. Buslijn 51. En toen de haltes in maart vorig jaar werden vervangen, was de gedachte nog dat die bus alweer bijna in aantocht was. Dat pakte iets anders uit. Dat had volgens de woordvoerder twee redenen.
Bus 51 zou met ingang van de dienstregeling van 2015 een andere route gaan rijden, via de Ruys de Beerenbrouckstraat en de Prinses Beatrixlaan richting station Rijswijk. Maar: Bus 51 is in de praktijk een hoge aardgasbus. Zo hoog, dat 'ie niet in 2015 niet onder het al in 1965 aangelegde spoorviaduct ter hoogte van het Kampveld door kon rijden. Dat was blijkbaar een verrassing. Een vervelende, want zodoende kon de Ruys de Beerenbrouckstraat niet worden bereikt.
Tegen de tijd dat het spoorviaduct was gesloopt, bleek het voor de Gemeente Rijswijk niet meer mogelijk 'op korte termijn te voorzien in de benodigde halte-inrichting'. Daarna zijn in Rijswijk 'twijfels ontstaan over de voorgenomen route', liet het College van B en W eind vorig jaar in een brief weten.
Rijswijk wil nu dat Bus 51 straks ook de nieuwbouwwijk bij 't Haantje aandoet. Daar is de weginfrastructuur momenteel nog niet klaar. Dat zal, naar verwachting, in 2019 wel het geval zijn. "Het ziet er dus naar uit dat de bushalte voorlopig ongebruikt blijft", laat de woordvoerder van de Gemeente Delft. "We denken nog steeds dat deze buslijn hier zal gaan rijden, maar dat gebeurt veel later dan we eerst dachten."

Niet zeker
Een woordvoerder van MRDH laat desgevraagd weten dat niet 100 procent zeker is dat er in de toekomst weer een bus bij deze halte zal stoppen. Of het dan niet onlogisch is toch de halte te vervangen? Nee, antwoordt ze. "We hebben ons afgevraagd of het handig zou dit te doen, en het leek ons handig."