De leerlingen van de TaalZomer met hun docenten tijdens de slotbijeenkomst, afgelopen vrijdag.
De leerlingen van de TaalZomer met hun docenten tijdens de slotbijeenkomst, afgelopen vrijdag.

Jonge vluchtelingen leren ook tijdens TaalZomer de Nederlandse taal

Algemeen

Leerlingen hebben allemaal zomervakantie, maar op een school aan de Maria Duystlaan in Delft was het afgelopen maand een drukte van belang. 33 Jonge vluchtelingen begonnen hier begin deze maand aan hun TaalZomer.

Het zijn allemaal leerlingen van de Internationale Schakelklas van het Grotius College Delft. Zij willen ook in hun vakantie graag verder werken aan hun Nederlandse taal. En zij zoeken natuurlijk ook het plezier met elkaar. Fonds 1818 stelde het geld beschikbaar om deze TaalZomer te organiseren. Een team van vier docenten gaat aan de slag met een innovatieve lesmethode, die taal- en dramalessen combineert.

Idee daarachter is dat het aanleren van de Nederlandse taal een kwestie is van woordjes en grammatica en tegelijkertijd van je durven uiten, fouten maken en jezelf goed neerzetten. Met durf en zelfvertrouwen leer je het Nederlands niet alleen beter op school, maar ook buiten de school, op straat, in de winkel of tijdens een stage.

De Internationale Schakelklas (ISK) van het Grotius College Delft is in het afgelopen jaar gegroeid van 65 naar 150 leerlingen. Zij hebben de leeftijd van 12 tot 18 jaar. Ongeveer 125 leerlingen zijn vluchteling, op dit moment vooral uit Syrië en Somalië. De ISK staat er voor om zijn leerlingen gedurende 2 jaar voldoende basis te bieden, zodat zij kunnen doorstromen naar het reguliere onderwijs. Het leren van de Nederlandse taal is daarvoor cruciaal.