Afbeelding

Tijden veranderen en de Spoorzone ook...

Algemeen

DELFT - Het is in de Spoorzone geen dag saai. Hier wordt dagelijks door vele mannen en machines gewerkt aan het Delftse project van de eeuw.

Zo verandert Delft elke dag een beetje. Grote stappen zijn al gezet. Hordes zijn genomen. Wat oud is verdween en wat niet was werd gemaakt. Woonlasten stegen, maar de trein daalde. Die rijden al sinds vorig jaar ondergronds. Momenteel wordt onder meer gewerkt aan de tweede tunnelbuis. Die is volgend jaar gereed. En daar was het uiteindelijk om te doen: Want het Rijk wilde vier sporen tussen Den Haag en Rotterdam. Bijkomend voordeel van die ondergrondse sporen is dat Delft er een stukje grond in het centrum bij krijgt.
Van de plannen van de Spaanse architect Joan Busquets is afgestapt. Zelfbouw, dat is het nieuwe plan. Zo telt nieuwbouwwijk Nieuw Delft straks erg veel doe-het-zelvers, die zelf de plannen voor hun woningen hebben gesmeed en bedacht. Sommigen bouwen het daadwerkelijk zelf, andere sluiten zich aan bij groepen gelijkgezinden. Centraal en onderin op de foto het resultaat van de eerste groep zelfbouwers: De Coendersbuurt. Hier worden, zeker van bovenaf bezien, de eerste contouren van de woningen en straten al zichtbaar.
Iets daar boven, waar nu van bovenaf bezien nog een stuk stadsstrand lijkt te liggen, zal het Van Leeuwenhoekkwartier komen. De zelfbouwers van dit nieuwe stukje stad kwamen onlangs voor het eerst bijeen. In hun nieuwe wijk is ruimte voor zo'n zeshonderd woningen.
Rechts onderin is de nieuwbouw van SC Delfland goed zichtbaar. In november werd de eerste paal voor deze gloednieuwe middelbare school geslagen. En zie hier: er staat al een school. Het kan hard gaan.
Dergelijke onderdelen zijn ook 'gewoon' vanaf de straat al goed zichtbaar. Dagelijks maken vele mannen, vaak met de fiets in de hand, daar dankbaar gebruik van. Dat doen ze al jaren. Gewoon omdat het kan. En omdat er altijd wat gebeurt. Van het slaan van damwanden tot het afbreken van viaducten en van het storten van beton tot het plaatsen van brugdelen. Wat dat betreft had Johannes Vermeer daar, rechtsboven op de foto, ergens rond het jaar 1660 maar een saai uitzicht toen hij het Zicht op Delft schilderde.
De naar bouwwerkzaamheden-kijkende-mannen hoeven zich voorlopig niet te vervelen. De gebiedsontwikkeling in de Spoorzone zal zeker nog tot het jaar 2025 duren. Het kan ook langer duren. 'Afhankelijk van de marktontwikkelingen is de verwachting dat de laatste fase van de stedelijke ontwikkeling tussen 2025 en 2035 gereed gaat komen', lezen we op SpoorzoneDelft.nl. En een groot bouwproject zou geen groot bouwproject zijn als het niet langer duurt dan gedacht. We zullen zien. Maar eerst zien we het van bovenaf. Dankzij een luchtfoto van Willem de Bie.