Ronald van Dam is dinsdagmorgen in de digitale huiskamer druk met het oplossen van andermans digitale problemen.
Ronald van Dam is dinsdagmorgen in de digitale huiskamer druk met het oplossen van andermans digitale problemen.

De digitale huiskamer, waar bijna alle problemen worden opgelost

Algemeen

DELFT – De Digitale Huiskamer Delft verzorgt in alle wijken digitale spreekuren, voor iedereen met vragen over problemen met computers en telefoons. Delft op Zondag schoof dinsdagmorgen aan in buurthuis De Hofstee.

Ronald van Dam zit hier aan rond de klok van half elf aan het hoofd van een lange tafel. Gebogen over zijn laptop. De vrouw aan z'n rechterzijde wil niet in de krant, maar wèl verhuizen richting Apeldoorn. Alleen lukt het maar niet om in te loggen op de website waarmee ze huurwoningen kan zoeken. De 48-jarige deskundige vraagt een nieuw wachtwoord aan, maar dit biedt geen soelaas. "Het klopt niet", mompelt hij. "Ook niet als ik een nieuwe aanvraag." Ze proberen het op een smartphone. Ook dat werkt niet. "Volgens de organisatie van die website ligt het aan mij", zegt de vrouw, die hier al vaker is geweest. "Maar dit is toch niet te begrijpen?" Ronald van Dam zet z'n bril af. Nog eens kijken. "Ik stel maar weer een nieuw wachtwoord in. Nu mag je er zelf één verzinnen." Ze brainstormen over een nieuw wachtwoord.

Dan stapt Wim van den Berg binnen. De 68-jarige in Scheveningen geboren Delftenaar is de man die het digitale spreekuur hier tien jaar geleden is begonnen. "Toen was het nog druk", herinnert hij zich. "Zaten er een dinsdagmorgen zo tien man aan tafel. En dan kwamen er 's middags nog eens tien." Met het verdwijnen van Wijkkrant Tanthof was er echter nog nauwelijks publiciteit voor dit initiatief. "Sindsdien loopt het aantal bezoekers terug. Ga je hierover schrijven in Delft op Zondag? Mooi. Want het is bij veel mensen nog onbekend. Terwijl het zo'n mooi initiatief is. Iedereen kan gewoon binnenstappen met vragen over computers." De mannen kunnen bijna alle problemen wel oplossen. Kosteloos. "En anders weten we altijd wel weer iemand anders die het kan oplossen."

Hij blijkt geen onzin te vertellen. Van Dam heeft er ondertussen voor gezorgd dat de vrouw eindelijk kan inloggen. Ze is niet de eerste die weer verder kan dankzij de mannen van de Digitale Huiskamer Delft. "Het leuke vind ik dat ze vaak heel dankbaar zijn", zegt Van den Berg. "Soms krijgen we zelfs een taart of een bos bloemen." Ze kregen al veel vrij eenvoudige vragen, bijvoorbeeld over hoe je een e-mail kan sturen of hoe je een Digi-D aanvraagt. "Of ze vragen ons waarom internet niet werkt", zegt Van den Berg. "Vaak blijkt het WiFi-knopje aan de zijkant van de laptop dan uit te staan. Zijn ze er al dagen mee bezig, en zien wij het in één seconde." Soms zijn de problemen complexer. "Zoals die keer dat een man zijn cursor was verdwenen", weet Van Dam nog. Hij was er een tijdje druk mee. Totdat hij via Google het antwoord vond. "Er bleek op z'n laptop een knopje te zitten waarmee je de cursor kon laten verdwijnen." Laatst kwam nog iemand met een vraag, waarna bleek dat hij nog met Windows 98 werkte. "Toen hebben we Windows 7 er maar op gezet", zegt Van den Berg. "Tegenwoordig krijgen we trouwens veel meer vragen over telefoons. Ik heb daar zelf niet zoveel verstand van, maar Ronald wel." Die kan voldaan achterover leunen. Hij heeft de klus weer geklaard. "Ik ben er blij mee", zegt de vrouw. Ze heeft weer een stapje richting een verhuizing naar Apeldoorn gezet. Hopelijk hebben ze daar ook zo'n spreekuur… Meer info: http://digitalehuiskamerdelft.blogspot.nl.