Rozemarijn Peeters, Glenn Weisz jr. en Ruben Wiersma zien het helemaal zitten met Refugenius. Ze hopen en verwachten dat er volgend jaar deze tijd al gebruik van wordt gemaakt. (foto: Jesper Neeleman)
Rozemarijn Peeters, Glenn Weisz jr. en Ruben Wiersma zien het helemaal zitten met Refugenius. Ze hopen en verwachten dat er volgend jaar deze tijd al gebruik van wordt gemaakt. (foto: Jesper Neeleman)

Refugenius moet voor minder verveling en meer wijsheid in azc's zorgen

Algemeen

DELFT – Asielzoekers verblijven steeds langer in asielzoekerscentra, waar ze zich stierlijk vervelen. Ze willen veel, maar mogen niks. Zes Delftse studenten hebben een simpele oplossing om hen uit deze 'mentale gevangenis' te bevrijden: een app die ze toegang geeft tot online onderwijs.

Het wereldwijde web staat daar nu al vol van, maar zie in dit enorme bos maar eens de boom te vinden die je zoekt. Een team van zes studenten, die afgelopen maanden de Persoonlijk Leiderschap Module volgden, heeft daar iets op verzonnen. Dit vak voor excellente studenten van verschillende faculteiten werd voor de vierde keer gegeven door Glenn Weisz jr. "Ik vraag de studenten elk jaar 'The Next Best Thing' te bedenken", vertelt de in de Gillisbuurt geboren Delftenaar. "Ze moeten een situatie of probleem vaststellen dat hun leiderschap behoeft om op te lossen. Ik vroeg ze groot te denken, maar met iets te komen dat binnen hun invloedssfeer ligt."
Dat deden ze. Vluchtelingen werden het 'probleem'. Nu nog een oplossing. "We zijn zelf natuurlijk studenten", begint de 21-jarige Bouwkundestudent Rozemarijn Peeters. "En wat bleek: 40 procent van de Syrische vluchtelingen is hoogopgeleid. Ze mogen, zolang ze geen status hebben, echter niet werken of studenten. Ze zitten steeds langer in Asielzoekerscentra, te wachten. In Alphen aan den Rijn was er zelfs een vluchteling die het wachten niet meer aankon en zelfmoord pleegde. Best schokkend."
Het studententeam wil vluchtelingen niet zien als gelukszoekers, maar als geluksbrengers. Hoe? Door ze nog slimmer te laten worden. En door te leren vervelen ze zich minder, voelen ze zich beter en zullen ze minder gauw anderen tot last zijn. "Er is al veel online onderwijs voor studenten", weet Ruben Wiersma (21), die Technische Informatica studeert. "Onze app, Refugenius, brengt dat bij elkaar. Daarnaast verbindt het vluchtelingen met studenten aan elkaar, zodat ze elkaar eenvoudig vragen kunnen stellen. Onder Nederlandse studenten blijkt 60 procent hiertoe bereid." Daarmee wordt meteen een kleine stapje richting integratie gezet.
Het is dus in meerdere opzichten het ei van Columbus, maar het ei is nog niet uitgebroed. Het idee en concept is er, de app nog niet. Verder blijkt het COA, hierin niet onbelangrijk, niet erg benaderbaar. De zes studenten hopen volgend jaar deze tijd toch wel zo ver te zijn dat vluchtelingen in asielzoekerscentra via Refugenius met hun neus in de online boeken zitten. Dat ze zich beter vermaken, beter voelen en beter beslagen ten ijs te komen op de Nederlandse arbeidsmarkt. Wordt het niets, dan hebben ze in elk geval de Leiderschap Award gewonnen. "Het blijft altijd een uitdaging om je talenten te benutten en iets innovatiefs op de markt te zetten", weet Glenn Weisz jr. Dus staat hij ze graag, zolang de agenda het toestaat, ook komende maanden nog bij. Ondertussen is hij zelf alweer druk met een volgend concept: 'Studenten hebben Dorst', een boek gebaseerd op de leiderschapsmodule, maar dan bestemd voor alle studenten. "Want het wordt tijd dat we ook andere studenten gaan helpen bewustere keuzes te maken en hun talenten te ontwikkelen", vindt Weisz. Op naar de volgende goede ideeën…