Verkeer op het stuk A4 tussen het viaduct ter hoogte van de Kruithuisweg en knooppunt Ypenburg is na de opening van de A4 met 37 procent toegenomen.
Verkeer op het stuk A4 tussen het viaduct ter hoogte van de Kruithuisweg en knooppunt Ypenburg is na de opening van de A4 met 37 procent toegenomen.

A4 Delft-Schiedam verplaatst het fileleed

Algemeen

DELFT – De nieuwe A4 heeft het fileleed op de A13 doen afnemen. Bij Knooppunt Ypenburg is het verkeer sinds de opening van de weg echter fors toegenomen, merken weggebruikers.

Door: Jesper Neeleman

Daarmee lijkt de vrees van meerdere verkeersdeskundigen al vroeg na de opening van het nieuwe stukje weg werkelijkheid te worden. Zij benadrukten vijf jaar geleden al dat doortrekken van de A4 tot extra files en drukte zou leiden. Onder meer bij Knooppunt Ypenburg, de plek waar de A13 en A4 samenkomen.
Dat is niet onlogisch. Op werkdagen rijden er nu in beide richtingen 64.300 auto's over de nieuwe A4. Veel voertuigen komen bij het knooppunt Ypenburg uit. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat bevestigt dat verkeer op de A4, ten noorden van de aansluiting met de N470, sinds de openstelling met 37 procent is toegenomen. Dan neemt ook het aantal files hier toe, zou je denken, maar Rijkswaterstaat zegt hiervan geen cijfers te hebben. Wel kan het melden dat op de A4 richting Den Haag zowel in de ochtendspits als de avondspits sprake is van een knelpunt ter hoogte van Prins Clausplein en Plaspoelpolder. "De file slaat hierbij terug tot Den Haag Zuid", geeft de woordvoerder aan. "In de andere richting ontstaat in de avondspits file ter hoogte van Den Haag Zuid, met een terugslag tot voorbij Prins Clausplein." Dit al drukke stuk wegennet is met het doortrekken van de A4 alleen maar drukker geworden.
Op de A13 constateert Rijkswaterstaat een verkeersafname. En opmerkelijk genoeg heeft het hiervan wèl exacte cijfers. Op het stuk tussen Ypenburg en Delft-Zuid is het aantal files met 16 procent afgenomen, op het stuk tussen Delft-Zuid en Rotterdam met 22 procent. Verder stond er voor de opening van de A4 in de avondspits dagelijks file voor afrit Den Hoorn. Die is sinds de opening verleden tijd.
Op de A20 is de filelengte en fileduur in de ochtendspits in beide richtingen afgenomen, meldt Rijkswaterstaat. "De eerste resultaten zijn dus positief, maar omdat sprake is van een gewenningsperiode kunnen de definitieve effecten pas in november worden bepaald."

Meer nieuws
Woensdag was er meer nieuws over de A4. De Raad van State deed toen uitspraak over een procedure die stichting Batavier was gestart tegen het verstrekken van de watervergunning. Dagelijks moet namelijk anderhalf miljoen liter grondwater worden weggepompt bij het nieuwe stuk A4. Batavier, een club die waakt over de aanleg van de weg en toeziet op het nakomen van afspraken, plaatste haar vraagtekens bij de manier waarop vergunningen waren verstrekt. De Raad van State stelde Batavier op één punt in het gelijk.

Dit punt ging erover dat het Hoogheemraadschap van Delfland niet zorgvuldig genoeg is geweest bij het verstrekken van de vergunning. Daarbij werd opgemerkt dat als ze dat wèl hadden gedaan, het waarschijnlijk geen gevolgen had gehad. "Er verandert hierdoor dus niks", reageert Bataviervoorzitter John Witjes. "Het is een pyrrusoverwinning." Op elf andere punten werd Batavier in het ongelijk gesteld. Die gingen vooral over het feit dat de stichting zich niet kan vinden in de aanpak, waarbij dagelijks anderhalf miljoen liter grondwater wordt weggepompt. Die aanpak zal daar niets aan veranderen. Rijkswaterstaat laat weten de uitspraak van de Raad van State te zien als een 'blijk van vertrouwen in de gekozen oplossing'. "Rijkswaterstaat gaat nu op dezelfde voet verder met de retourbemaling." Is de strijd over dit stukje A4 nu, na vier decennia gestreden? Nee, antwoordt John Witjes. "Er zijn nog wel wat losse eindjes. Daarmee doel ik op fietsverbindingen die nog niet kloppen, toestanden met geluidsoverlast in Delft en de verkeersmetingen. Momenteel wordt vooral gemeld dat er dankzij de A4 minder files op de A13 zijn, maar zondag riep minister Schultz nog dat er op de A4 tussen Den Haag en Amsterdam misschien een rijbaan bij moet, omdat het hier steeds drukker wordt. Ja, als je makkelijker de A4 op rijdt, ontstaan verder op deze weg natuurlijk meer files…"