Pieter Eikelenboom op het achterdek van zijn trots, die sinds kort ‘groen’ over de Nederlandse rivieren vaart.
Pieter Eikelenboom op het achterdek van zijn trots, die sinds kort ‘groen’ over de Nederlandse rivieren vaart.

Schipluidense schipper Pieter Eikelenboom vaart groen en met een goed gevoel

Algemeen

Pieter Eikelenboom is groen gaan varen. Het binnenvaartschip waarop hij het hele land doorvaart, is sinds kort overgegaan op hybride.

De 33-jarige Schipluidenaar runt al tien jaar samen met zijn compagnon Laurens Minderhoud het bedrijf Duplo Shipping. Als zelfstandig ondernemers van twee binnenvaartschepen vervoeren ze dagelijks honderden containers van haven naar haven. De twee schippers hebben zich recent op het 'groene varen' gestort. "Om meerdere redenen", begint Pieter Eikelenboom. "We willen ons blijven onderscheiden. Op het gebied van duurzaamheid blijft de binnenvaart nog weleens achter, onder meer omdat boten vaak dertig jaar met een motor doen. Daarentegen zijn er voor de binnenvaart wel enkele strengere milieueisen in aantocht. Ga je hier niet in mee, dan mogen we vanaf 2025 bijvoorbeeld de Maasvlakte niet meer op – en daar varen wij regelmatig. Klanten beginnen er bovendien ook vaker om te vragen. Een bedrijf als Friesland Campina, waar wij voor varen, werkt graag met partijen die zo groen mogelijk werken. Ook om die reden is het interessant."

De twee compagnons moesten hiervoor wel een flinke investering doen. Overschakelen op groen varen koste ze ongeveer een half miljoen euro. Dat verwachten ze terug te verdienen. "We krijgen korting op havengelden, gaan naar verwachting 15 procent brandstof besparen, de nieuwe motoren zijn goedkoper in onderhoud en ik schat dat we per jaar zo'n 250 liter olie gaan besparen. Eerst geloofde ik niet zo dat groen varen op den duur goedkoper zou zijn, maar toen zijn we eens gaan rekenen en bleek het inderdaad voordeliger."

De Schipluidense schipper voelt zich er goed bij. "Ik ben geen moraalridder", begint hij. "Maar het milieu is toch een hot item op dit moment. We kunnen allemaal zeggen dat het anders moet, maar dan moeten we er ook allemaal wel iets aan doen. Als we dat doen, gaat het al gauw de goede kant op. Ik hoef niet met alles voorop te lopen, maar ga ook niet afwachten en naar m'n buurman wijzen." Zodoende is het schip van Duplo Shipping één van de eerste groen varende binnenvaartschepen van Nederland. "Ik vermoed dat er nog veel zullen volgen, puur omdat je ook veel efficiënter kunt varen." En dat is mooi, zeker omdat varen al een hele 'groene' manier van vervoeren is. "Ik heb geen precieze cijfers bij de hand, maar varen is verreweg de schoonste manier van transport. Ik heb hier in de boot twee vrachtwagenmotoren staat en neem 3000 ton lading mee, terwijl één vrachtwagen misschien 30 ton vervoerd. Het kost me alleen wel 24 uur om van Groningen naar Rotterdam te varen…"