Wim Deetman (rechts) was woensdag in het Prinsenkwartier om over de bevindingen van de commissie Delft Herstelt in debat te gaan. Op de eerste rij onder meer nachtburgemeester Leo Quack en dagburgemeester Bas Verkerk. (foto: Koos Bommelé)
Wim Deetman (rechts) was woensdag in het Prinsenkwartier om over de bevindingen van de commissie Delft Herstelt in debat te gaan. Op de eerste rij onder meer nachtburgemeester Leo Quack en dagburgemeester Bas Verkerk. (foto: Koos Bommelé)

'Delft gebaat bij meer budget voor marketing'

Algemeen

DELFT – Delft kan en moet meer uit het toerisme halen, concludeerde de adviescommissie Delft Herstelt onlangs. Wat meer budget voor marketing zou dan geen overbodige luxe zijn, vindt de toeristische branche.

Dinsdag is op het stadhuis een eerste discussiebijeenkomst met de toeristische branche. Die gesprekken moeten leiden tot een nieuwe toeristische visie.
Ed Hoogendijk is voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Delft. Hij wil dinsdag pleiten voor meer budget. "Delft heeft echt parels in handen, maar te weinig geld beschikbaar hier iets mee te doen", vindt Hoogendijk. De gemeente stelt jaarlijks 300.000 euro beschikbaar voor stadsmarketing. "Met zo'n budget zijn we het lachertje van Nederland. De politiek moet inzien dat dit ècht moet veranderen." Ook de commissie van Wim Deetman concludeerde in haar rapport dat de Delftse middelen voor marketing 'te bescheiden' zijn. Daar is Marjan den Boer van Delft Marketing het roerend mee eens. "Met meer middelen kunnen we veel meer bereiken", reageert ze. Nu focust Delft Marketing zich op enkele landen. "Maar we zouden graag veel meer met Amerika doen, Delft is daar geliefd."
"Stel dat we twee ton extra in marketing steken, dan pak je daar weer vier, vijf of zes ton voor terug", denkt Hoogendijk. Ook Marjan den Boer denkt dat Delft extra geld dubbel en dwars terug zou verdienen. "Meer bezoekers zijn goed voor de lokale economie. Het levert vooral veel op voor de lagere en middeninkomens. Delft is daar dus echt bij gebaat." Nachtburgemeester Leo Quack is eveneens voorstander van meer geld voor stadsmarketing. "Je moet eerst zaaien om te oogsten", vindt de nachtburgemeester. "Mensen in de regio weten nu nog niet voor de helft wat in Delft allemaal gebeurt." Hij heeft wel enkele ideeën voor vooruit te komen: "Plaats borden met aankondigingen voor evenementen langs de weg, zorg dat de binnenstad altijd schoon is en maak combinaties met cruiseschepen die jaarlijks vele toeristen naar Rotterdam brengen." Hoogendijk, Den Boer en Quack vinden het alle drie goed dat alle betrokken partijen vanaf dinsdag gaan werken aan een toeristische visie. "We hebben elkaar hard nodig en daar is iedereen in Delft zich steeds meer van bewust", zegt Den Boer. "We zien de toekomst daarom zonnig tegemoet."