Dubbel Delft... zondag 10 mei

Algemeen

Wat bij de oude foto vooral opvalt is het brede water dat tussen de Spoorsingel en de Phoenixstraat zit. Met glooiende zijkanten, struiken en bomen. Naast de plek waar nu het Stadskantoor van de Gemeente Delft staat, bogen zich in de jaren vijftig en zestig meisjes over hun boeken.

De firma Zwaard doet er nu al vele jaren goede zaken met gereedschap en bouwmaterialen. Toen was het nog een smalle Phoenixstraat waar ook het openbaar vervoer zich doorheen perste. Zoals de bus en de tram, in een uitvoering zoals die nu alleen in het museum nog wordt gezien. Het woord singel heeft twee betekenissen: het wordt gebruikt voor een gracht die om een stad of dorp heen ligt, maar ook voor de weg die langs zo’n gracht ligt. In Delft heette dit deel van de westelijke stadssingel gewoon de ‘Singel’. Tussen de weg en de fraaie stadsgracht werd in 1847 de spoorlijn aangelegd en vanaf dat moment werd de Singel langzamerhand omgedoopt in ‘Spoorsingel’. 

De stadsgracht werd in 1964 gedempt om plaats te maken voor het spoorviaduct. Binnen een jaar of tien gaat het viaduct definitief tegen de vlakte en gaat dit deel van de stad behoorlijk op de schop. De plannen voor dit stukje Delft zijn veelomvattend: naast het ondertunnelen van het spoor verrijst er een nieuw Stadskantoor, een station, een stadspark(je), bedrijfsruimte en een flink aantal woningen. Onlangs heeft Delft groen licht gekregen om het spoortracé vier rails breed uit te voeren. Twee sporen worden dan gebruikt met daarnaast ruimte voor nog eens twee sporen. Die pas daadwerkelijk aangelegd worden als Rijksambtenaren ‘nut en noodzaak’ hebben aangetoond. Kijken of één plus één ècht twee is, zeg maar. En anders kunnen we bovengronds altijd nog een stoomtrein laten rijden. Hebben de toeristen er ook wat aan…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12