Afbeelding

Bouwkosten van de Spoorzone exploderen

Algemeen

Editie: Week 28, Jaargang 22 |

Vrijdagmorgen werd in de Spoorzone een nieuw brugdek ingehesen voor de toekomstige fietsroute die het stationsgebied met het TU-gebied verbindt. Hiervoor was een flinke 400 tons kraan nodig.

DELFT – De kosten voor het bouwen van nieuwe huizen in het gebied van de Spoorzone rijzen met miljoenen euro's de pan uit. Het verwachte tekort in de gemeentekas is verdriedubbeld tot dertig miljoen euro.

Door: Bjinse Dankert

Een nieuw miljoenentekort dreigt voor de Gemeente Delft door oplopende kosten voor het bouwen van nieuwe huizen in de Spoorzone. De gemeente komt volgens nieuwe schattingen tenminste dertig miljoen euro tekort om de financiering van het bouwproject rond te krijgen. Om het nieuwe gat te vullen moet jaarlijks drie miljoen euro extra opzij worden gelegd, want de reservepot van de gemeente was al totaal uitgeput.


Het College van B en W presenteerde het slechte nieuws afgelopen week in een brief aan de gemeenteraad. Aan het begin van dit jaar werd nog rekening gehouden met een tekort van bijna negen miljoen euro, schrijft het college. Nieuwe berekeningen laten nu zien dat dit bedrag meer dan verdriedubbeld is, naar dertig miljoen in de min.


Het is geld dat de gemeente simpelweg niet meer in kas heeft. Een reservepotje van 25 miljoen euro om tegenslagen op te vangen is ondertussen helemaal opgemaakt. De gemeente wil daarom tot 2025 ieder jaar drie miljoen euro extra naar het project overhevelen. Dit bedrag komt bovenop de al bestaande inleg van vier miljoen euro per jaar.
VVD-wethouder Lennart Harpe, verantwoordelijk voor het bouwen van de ondergrondse spoortunnel en de ongeveer duizend nieuwe woningen in het gebied, noemt de laatste ontwikkeling in een interview aan deze krant 'heel vervelend'. Ook waarschuwt Harpe dat de extra dertig miljoen die de gemeente nu wil bijleggen nog niet voldoende hoeven te zijn.


"We moeten nog extra maatregelen treffen om het bedrag van dertig miljoen op dat niveau te houden. Als er meer tegenvallers komen, dan kan het in de toekomst hoger uitvallen. "Het college broedt gedurende de zomer op plannen om de groeiende kostenpost een halt toe te roepen. Zo zal onder meer worden bekeken of kosten kunnen worden verlaagd door activiteiten binnen het project te combineren of beter uit te stippelen.


Ook laat Harpe weten dat er serieus wordt nagedacht om eerder gesloten betalingscontracten met investeerders open te breken. Harpe: "Met de kennis van nu kan je de discussie aangaan gaan of we de data waarop we betalen kunnen aanpassen."


De kwakkelende vastgoedmarkt is een belangrijke veroorzaker van het nieuwe tekort van de Spoorzone, meent Harpe. De nieuwe beraming heeft overigens geen weerslag op de aanleg van de ondergrondse spoortunnel, verzekert hij. "De bouw van de tunnel ligt goed op schema en volgend jaar rijdt de eerste trein. Laat daar geen misverstanden over bestaan."


De nieuwe dreiging van een miljoenenstrop is het derde slechte nieuwsbericht op rij dat binnen enkele weken door het nieuwe college naar buiten wordt gebracht. Eerder kondigde Harpe al nieuwe vertraging aan van de bouw van de Sint Sebastiaansbrug, wat waarschijnlijk ook tot hogere kosten zal leiden. Ook leidt de gemeente nog altijd miljoenen aan extra verliezen door de trager dan verwachte verkoop van woningen in de Harnaschpolder.
Zie ook pagina 29 van deze krant voor een interview met wethouder Lennart Harpe.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12