Wat ik zeggen wil

Algemeen

Kiezers bedankt
DELFT - Als voorzitter van één van de drukste stembureaus van Delft, stembureau 1 in het oude Stadhuis, wil ik alle kiezers die in dit stembureau hun stem hebben uitgebracht, danken voor hun gedisciplineerde gedrag. De leden van het stembureau maken een lange dag, van half zeven in de ochtend tot half één ’s nachts. Dan doet het goed om te merken dat de kiezers geen onvertogen woord spreken over de lengte van de wachtrij, het legitimeren, het strenge beleid ten aanzien van het gebruik van de stemhokjes en het (weer) moeten stemmen met potlood en papier. De sfeer is de hele dag goed geweest en dat houdt ons, stembureauleden, op de been.

Frans van der Lubbe, Delft



Clason
DELFT - Rolf Clason, die vanaf 2000 tot de recente Gemeenteraadsverkiezingen tien jaar lid was van de PvdA-fractie in de Delftse Raad, klaagt in een ingezonden brief in de krant Delft op Zondag van 13 juni over de gebrekkige communicatie tussen de Gemeente en burgers. Aanleiding voor zijn brief is het plan van de Gemeente om de Buitenwatersloot te asfalteren, iets waartegen de omwonenden terecht protesteren. Had Clason zulke communicatie maar in praktijk gebracht toen hij nog in de Raad zat. Bijvoorbeeld in 2008, toen huiseigenaren aan de Kalfjeslaan plotseling, zonder enig bericht vooraf, ongewaarschuwd en zonder enige inspraak een enorme, monsterlijke vestiging van Shurgard tegenover hun voordeur kregen. En net als de rest van de Raad wist Clason daarvan. Oh ja, hij deed toch nog iets. Toen de betonnen Shurgard-bunker voor driekwart was voltooid, kwam hij bij mij op de thee. Hij legde uit dat de Gemeente er niet aan kon beginnen om burgers te informeren over zulke projecten. Dat zou de Gemeente namelijk te duur aan postzegels worden...

I. Groeneweg, Delft 



Brandbrief
DELFT – Herman Weyers, de voorzitter van de Ondernemersvereniging Binnenstad en de Winkeliersvereniging De Klis hebben een brandbrief gestuurd naar het stadsbestuur. Het AD schreef hier op 29 mei een artikel over met de kop ‘Ondernemers in binnenstad zien het niet meer zitten’. De krant Delft op Zondag heeft al verschillende keren artikelen gepubliceerd waaruit bleek dat lang niet alles in Delft op rolletjes loopt. Onlangs trokken gerenommeerde bedrijven als Haring, Poppink en Gamma al aan de bel. Delft lijkt tot een rampgebied voor ondernemers verklaard te zijn en het wegennet van Delft is een complete chaos. Het is opmerkelijk dat de wethouders spreken over het ‘enthousiasme’ dat er in Delft zou zijn. Misschien is dat enthousiasme te vinden in en rond de TU, maar zeker niet in ondernemersland of bij forensen. Delft is meer dan de TU of kennisstad en dat lijkt sommige politici te ontgaan. Men spreekt steeds over hoger opgeleiden en de leuke ideeën die aangeleverd worden door de studenten. Dat Delft ook een stad is waar lager en middelbaar opgeleiden aan de slag willen blijven, lijkt politiek Delft totaal te vergeten. Het midden- en kleinbedrijf is in Delft een werkgever van formaat, vooral voor diegenen die geen titel voor hun naam dragen. In de binnenstad is veel werkgelegenheid te vinden en er zouden nog tientallen werkplekken te creëren zijn als de politiek meedacht met de ondernemers. Het spoortunneltraject is van belang voor de economische ontwikkeling van Delft, maar een bloeiend midden- en kleinbedrijf overstijgt dit alles. De brandbrief is gestuurd door Herman Weyers, maar zou mijns inziens moeten worden ondertekend door iedere Delftenaar. Een echte kennisstad is tenslotte niet zo dom om het midden- en kleinbedrijf keer op keer financiële klappen te geven door de zoveelste wegopbreking.

J.M.T. van der Linden, Delft



Melden van lawaai
DELFT - Het is mogelijk om tijdens een evenement een melding te maken van geluidoverlast.
Dit kan op twee manieren. De eerste mogelijkheid is om via de meldkamer van Politie Haaglanden te vragen om door de piketdienst een geluidmeting te laten doen. Het telefoonnummer hiervoor is 0900-8844. Verder is het mogelijk om via de website van de Gemeente Delft een melding te doen, door het electronisch formulier in te vullen en onderaan het vakje 'klacht aan Piketdienst doorgeven' aan te vinken. Het gemeentelijke Integraal Evenementenmodel wordt aan het einde van dit jaar geëvalueerd. In dit model staat een voor het Gemeentebestuur acceptabel geluidsniveau van 85 dBa. Dit levert binnenshuis het lawaai van een stofzuiger op zo lang als het evenement duurt! Een grens van 70 dBa zou al overlast bij de inwoners vermijden en toch voor de buitenmensen en voor de horeca geen nadeel opleveren. De Gemeente wil er vast en zeker naar streven om zo de overlast voor de ingezetenen te verlichten, als ze het maar van ons te horen krijgt. Het is dus zinvol om overlast te melden! 

Marc Hageman, Delft



Elf over half tien
DELFT - Welkom in Delft, de stad waar op veel plekken de tijd lijkt stil te staan. Historische geveltjes zonder auto's in een honderden jaren oud centrum. De weerkaatsing van het licht in het grachtenwater geeft een bijzondere sfeer. Voordat je het centrum bereikt geven vele, vele oranje gekleurde borden aan hoe je het beste ergens kan komen in onze oranjestad. Veel inwoners van Delft zijn bezig hun straten te versieren om het voetbal een extra kleurtje te geven. Delft is en blijft een leuke kleurrijke stad. Wie met openbaar vervoer Delft binnenkomt, kan er dagelijks getuige van zijn dat het in Delft al een hele tijd elf over half tien is. De stationsklok met daaronder de OV-informatieborden heeft als laatste de verhuizing van de voor- naar de achterkant van het station mogen meemaken. Aan de voorkant stond de klok al eenzaam achter hekken op een leeg bouwterrein op elf over half tien. Begin dit jaar is de klok mee verhuisd naar de achterkant, maar het blijft elf over half tien. Maar Delft binnenkomen geeft ook wel weer kleur, geschilderde stadsgezichten op een blauwe achtergrond zijn te bewonderen als je je weg probeert te vinden naar een fietsparkeerplaats, trein, bus of taxistandplaats. Inwoners van het Westerkwartier hebben inmiddels duidelijk kunnen ervaren dat er veel taxi's rijden in Delft. Sinds de verhuizing van de taxistandplaats naar de achterkant moet elke taxi onnodig door de wijk rijden. Het kost de Gemeente Delft en het Projectbureau Spoorzone natuurlijk tijd om te beseffen dat de taxi's beter op het stationsplein, direct beneden aan de hoge nieuwe blauwe loopbrug bij het busstation, kunnen staan. De stoep is daar breed en lang genoeg voor wel tien taxi's, zonder het busverkeer te belemmeren. Taxichauffeurs zijn net als buschauffeurs goed opgeleide mensen en kunnen daardoor veilig gebruik maken van de busbaan. Hierdoor hebben de bewoners van het Westerkwartier minder last van autoverkeer door de wijk en zijn de taxiklanten goedkoper uit. De kortste route is ook het beste voor het milieu. Daarna kan de rit verder langs de omleidingsborden op weg naar de plaats van bestemming. In Delft moet je geen haast hebben en de tijd vergeten. Delft, stad van vele kleuren, stad in beweging, creating history, maar hoe lang zal het nog elf over half tien blijven?

Ronald Kroon, Delft

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12