De recessie is niet alleen vervelend voor Delftse ondernemers, ze biedt ook kansen

Algemeen

Delftse ondernemers bespraken met een goed glas wijn de verwachtingen voor 2012 tijdens de eerste MKB-champagneborrel van het jaar. (foto: Alphons de Wit jr.)

DELFT - MKB Delft organiseerde afgelopen woensdag waarschijnlijk de laatste nieuwjaarsborrel van 2012. Leden van de belangenvereniging en andere ondernemers waren meer dan welkom om in Wijnbar Barrique op de Beestenmarkt onder het genot van een goed glas wijn de verwachtingen voor 2012 te bespreken en te netwerken.

Het officiele gedeelte van de namiddag bestond uit een korte toespraak waarin Michiel Kraaijeveld, voorzitter van MKB Delft, de actiepunten voor het nieuwe jaar aangaf. Hieruit bleek dat de belangenvereniging voor ondernemers druk met de TU Delft in de weer is om de bewegwijzering naar het centrum te verbeteren. Daarbij is men bezig om de onderzoeksdoelstelling scherp te krijgen. Het doel van het onderzoek is om bezoekers van Delft op slimme wijze de parkeergarages in te krijgen, waarmee veel overlast in de binnenstad wordt voorkomen. Verder is er nauw contact met VNO-NCW, de Gemeente Delft en de TU Delft om het Technologisch Innovatie Complex naar een hoger plan te tillen, zal MKB Delft met de Gemeente gaan werken aan een programma voor ondernemers voor CO2-reductie in de stad en volgt waarschijnlijk weer een verkiezing voor de meest bureaucratische gemeente binnen de Regio Haaglanden.

Zwaar
Frank de Vos, penningmeester van MKB Delft en tevens werkzaam bij B&L Accountants, merkt dat de Delftse ondernemer het zwaar heeft. “Omdat consumenten hun euro maar één keer kunnen uitgeven en vooral de detailhandelaren met hevige concurrentie van internet te maken hebben, hebben velen moeite om hun hoofd boven water te houden. Als ondernemer is dit de tijd om te kijken waar de kansen liggen als de economie straks weer aantrekt. Als ze nu aan een product of dienst gaan werken waar straks veel vraag naar is, kunnen ze dan scoren. Iemand zei ooit dat je haast moet maken wanneer je tijd hebt. Als je dat doet, zul je tijd hebben als je haast hebt. Dat is wel op de huidige situatie van toepassing.” 

Patrick Coster van Coster Warmtetechniek merkt wel iets van de recessie. “Mensen laten eerder hun oude ketel oplappen dan dat ze een nieuwe kopen. Ik heb het idee dat de hele angst voor de recessie ook door de media wordt aangepraat. Voorlopig gaat het nog aardig met de zaken, maar het is niet meer zoals een aantal jaar geleden. Toen zaten we hele maanden vol met werk. Daarnaast kost het, doordat de binnenstad voor een groot deel afgesloten is, nogal wat tijd en moeite om klanten te bereiken.”

Grote veranderingen
Jan van Dalen, oud-voorzitter van de Delftse MKB-tak houdt zich vooral bezig met de detailhandel. “We zitten in een periode van grote veranderingen. De recessie is daar slechts een voortvloeisel van. Die verandering betekent dat veel dingen niet meer gewild zijn en andere wel. Hier ligt een kans voor ondernemers. Het grote voordeel voor Delftse detailhandelaren is de unieke sfeer. Winkelen is hier een beleving, zeker als je de prachtige musea en goede horeca daarbij optelt. De mensen zullen altijd op zoek gaan naar gezelligheid en als je als detaillist de loper uitlegt, weten ze je wel te vinden.”
Pieter de Ruyter, restaurateur van beroep, ondervindt al jaren hinder van de recessie. “Want de opdrachten komen maar mondjesmaat binnen. Zowel particulieren als de Rijksoverheid en musea besparen op het restaureren van kunst. Daarom is het goed dat ik niet alleen van mijn restauratiewerkzaamheden afhankelijk ben.” 

Wethouder Junius was opgewekt tijdens de bijeenkomst. “Want uit een rapport van MKB Nederland bleek dat de Delftse ondernemers het goed doen. Het Spoorzoneproject is voor de ondernemers een noodzakelijk kwaad en de Gemeente probeert de negatieve effecten zoveel mogelijk te beperken. Daar lijken we in te slagen. We gaan ons best doen om met het Investeringsprogramma Binnenstad de ondernemers in deze economisch lastige tijden te helpen. Daarnaast gaan we als Gemeente door met waar we mee bezig waren, want verslappen is in deze tijd geen optie. Samen komen we de crisis wel te boven.”

Heel leuke gesprekken
Volgens Michiel Kraaijeveld was de borrel een succes. “Want zowel leden als niet-leden komen elkaar hier tegen. We zijn een vereniging voor ondernemers uit heel Delft en voor alle branches en zo zie je dat er heel leuke gesprekken ontstaan. Daarom zullen we dit jaar, vlak voor de zomervakantie en in het najaar, nog twee van deze bijeenkomsten organiseren.” Een mooie conclusie uit het afgelopen jaar was dat de Gemeente en de ondernemers elkaar steeds beter weten te vinden. “Dat is wel nodig ook”, stelt Kraaijeveld. “Want enkele jaren geleden won de Gemeente Delft de Paarse Krokodil van MKB Haaglanden. Dit houdt in dat ze de meest ondernemersonvriendelijke Gemeente waren die weinig doet aan deregulering voor ondernemers. Inmiddels wordt er beter naar ons geluisterd, onder meer in het Ondernemersplein. Dat is positief, maar we zijn slechts op de goede weg. Het is voor de Gemeente een mooie uitdaging om de Witte Raaf, de prijs voor de ondernemersvriendelijkste Gemeente, in de wacht te slepen. Ik hoop dat we ooit zover komen.” (AdW)


Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12