Afbeelding

De toppers van de TU zijn blij met de wijze lessen van Glenn Weisz jr. en de Delftse docent is blij met hun resultaten

Algemeen

Editie: Week 16, Jaargang 21 |

Glenn Weisz jr leerde vroeger op straat in de Gillisbuurt van Regi Blinker hoe hij een bal moet hooghouden. Nu leert hij studenten alles over leiderschap en communicatie. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Glenn Weisz jr bedacht een vak om studenten van de TU Delft meer te leren over zichzelf en modern leiderschap. Dat werd een succes. De universiteit en studenten zijn lovend over zijn initiatief en ook andere universiteiten zijn geïnteresseerd in het idee van de in de Gillisbuurt geboren Delftenaar.
Glenn Weisz jr. (33) was niet heel lang geleden zelf nog student. Hij studeerde in 2006 af in Civiele Techniek en begon daarna zijn eigen bedrijf Canitiem Arts. Daarmee richt hij zich ‘op de kunst van het wijzer worden’, lezen we op z’n website.
Ook de slimste studenten van de TU heeft hij geprobeerd nóg wijzer te maken. Hij ontwikkelde de ‘Persoonlijk Leiderschap Module’, een nieuw vak voor TU-studenten van verschillende faculteiten die bovengemiddeld presteren. De Persoonlijk Leiderschap Module is bedoeld, legt hij uit, om studenten ‘in een vroegtijdig stadium kennis te laten maken met zichzelf’. “Want we leren hier op de TU veel, over techniek en de toepassingen ervan. Maar het belangrijkste van alles, kennis over jezelf, dáár leer je nog te weinig over. Met m’n bedrijf richt ik me op persoonlijk leiderschap en sociale communicatie. Op buitenlandse universiteiten is hier steeds meer aandacht voor. Ik vond het bizar dat in m’n eigen achtertuin, bij de TU, hier voorheen weinig invulling aan werd gegeven.” Werd, want nadat Glenn Weisz jr. de TU Delft met zijn plan benaderde, kwam alles in een stroomversnelling. Recent werd de module, na veertien weken gezamenlijk zwoegen, afgerond.
- Wat heb je ze vooral willen leren?
“Ik heb het vak opgedeeld in twee submodules. De eerste gaat over je passies, hoe geef je daar invulling aan? Het is een zoektocht naar jezelf, het vinden van jezelf. Wat wil je overbrengen, wat zijn je passies, je kernkwaliteiten, je kernkwaliteiten en wat is je missie? In de tweede module leerden de studenten hoe ze zichzelf het beste kunnen presenteren aan de wereld. Hoe kunnen ze de agenda beïnvloeden? Ook moesten ze een project bedenken waarvan zij denken dat het leiderschap behoeft. Die projecten hebben ze gepresenteerd bij de afsluitende sessie in de bibliotheek van de TU Delft.”
- Wie heeft gewonnen?
“Het project Oedelft.nl, een website met daarop in één overzicht wat er allemaal te doen is in Delft. Maar voor mij was ieder team een winnaar. Ze maakten me trots en nederig. Alle studenten hebben vanuit niets iets gecreëerd. Dat hebben zij gedaan, ik heb het alleen gefaciliteerd. Zij waren de diamanten, ik slechts de slijper.”
- Waar moet je, als je een goed leider wilt worden, op letten?
“Echte leiders moeten visionairs zijn. Ze moeten bovendien hun eigen motivatie helder hebben. Waarom doe je wat je doet? Slechts weinigen doen iets omdat dit hen voldoening geeft. Een goed leider moet verder weten waar z’n sterke punten liggen, wat ‘ie belangrijk vindt en integer zijn. Je presentatie is ook belangrijk; de overtuiging en bezieling om mensen mee te nemen in wat je wilt bereiken. Neem president Obama, een charismatisch leider. Hij heeft een enorme dosis zelfkennis en komt wijs over. Maar zijn boodschap en zijn charisma; dat is hoe hij mensen bereikt. presentatie, zijn lichaamstaal; dat is hoe hij mensen bereikt. Obama werd op voorhand al afgeschreven, maar omdat hij erin geloofde is hij al twee keer tot president gekozen.”
- Wat vond je van de ideeën van de studenten?
“Geweldig. Het was natuurlijk de eerste keer dat we dit deden, maar ze hebben in zeven weken tijd echt iets ongekends neergezet. We hadden teams die in gesprek gingen met de burgemeester van Delft, met Douwe Egberts, de conrector van de TU Delft, echt mensen met invloed dus.”
- Kon je eigenlijk merken dat je met excellente studenten, dus de toppers van de TU, werkte?
“Zeker. M’n lessen waren op woensdagavond van zes tot negen uur, als ze al een dag colleges erop hadden zitten. Ze vonden het niet erg hier extra tijd in te steken, waren erg gemotiveerd. Ik vond ze ook volwassen. Sommigen hadden zelfs al een eigen bedrijf. Toen ik 21 was, was ik met hele andere dingen bezig…”

Razend goed ontvangen
De Persoonlijk Leiderschap Module werd razend goed ontvangen, zowel door de studenten als de universiteit. Op de avond van de eindpresentatie kreeg Glenn Weisz jr. zelfs zoveel complimenten, dat hij spreekt over een ‘sfeer van overvloed’. “Ik was super ontroerd, brak bijna in tranen uit. Ik kon na al die mooie woorden niet veel meer zeggen dan: Dank je wel.” Andere universiteiten hebben inmiddels hun interesse getoond in de door Weisz bedachte Persoonlijk Leiderschap Module. Mocht dit niks worden, dan hoeven we sowieso niet bang te zijn dat de 33-jarige Delftenaar zich gaat vervelen. Hij ondernam tot nu toe al veel en is nog veel meer van plan. “Zoals het schrijven van een boek. Ik kom uit de Gillisbuurt, een wijk die niet altijd even goed in het nieuws is. Recent vanwege drugshandel en die jihadisten.” Dat geeft hen stof tot nadenken. En dus stof om over te schrijven. (JN)Bijschrift:
 

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12