Afbeelding

Delft wil en gaat meer met Delfts blauw doen

Algemeen

Editie: Week 48, Jaargang 21 |

Toeristisch ondernemers laten op de Markt ballonnen in de vorm van een blauw hart op.

DELFT – Blauw speelt komend jaar een prominente rol in Delft. Daarover werden toeristisch ondernemers afgelopen maandag bijgepraat tijdens een partnermeeting van Delft Marketing.


“Het is de bedoeling dat iedereen hier straks wegloopt met het idee van: Blauw; daar kan ik wat mee. Daar kan ik bezoekers mee trekken”, begon Delft Marketing-directeur Evelien van der Kruit haar betoog in ‘t Boterhuis op de Markt. Niet lang daarna was het woord aan Patrick van Mil, de interim-directeur van Erfgoed Delft. Hij vertelde hoe hij dit voorjaar voor het eerst in Delft aan de slag ging. “Als je de stad dan van buiten bekijkt, kijk je verbaasd rond. Het viel me op dat hier ontzettend veel leuke winkels, horeca en veel toerisme is. Daar kunnen we nog meer mee doen en van maken.” Ook met museum Het Prinsenhof is nog meer moois mogelijk, vindt Van Mil. “We hebben geen collectie als het Rijksmuseum, maar we zijn het enige museum waar Nederland is begonnen. Daar gaan we volgend jaar geweldige verhalen over vertellen.” Ook wil Van Mil in Het Prinsenhof laten zien hoe mooi Delfts blauw is en hoe het de wereld veroverde. “Verder heeft Delft veel goede uitvinders gekend. Daar kunnen we hele mooie verhalen over vertellen.” In februari gaat het museum aan het Sint Agathaplein tijdelijk dicht. “Maar daarna, vanaf eind mei, komen we beter terug”, beloofde hij. “Het is bovendien belangrijk om te kijken of we eens per jaar een tentoonstelling kunnen organiseren met landelijke uitstraling, zoals onze tentoonstelling over de portretschilder Van Mierevelt. Daar kwamen bezoekers voor vanuit Amsterdam.” Drie thema’s zullen centraal staan: Willem van Oranje, Delfts blauw en het vernuft van Delft. “We gaan in Het Prinsenhof laten zien waarom Holland zo Delfts is.”


Na het verhaal van Van Mil was het de beurt aan Alan Bredenhorst, namens Delft Marketing projectleider van Delft Ceramic Circle. Met dit project worden komend jaar niet alleen meer Delfts blauwe-activiteiten georganiseerd. “We gaan het ook meer zichtbaar maken.” Dit gaat in 2014 onder meer gebeuren met een nieuwe maandelijkse rubriek in de krant Delft op Zondag. Na het oplaten van blauwe ballonnen, als symbool voor het blauwe hart van toeristisch ondernemers, werd flink gebrainstormd. En werden onder het genot van witte en rode wijn plannen gesmeed om meer met Delft, blauw en Delfts blauw te doen…

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12