Eco-Runner Team Delft hoopt straks op een wereldrecord

Algemeen

De mannen en vrouwen van het Eco-Runner Team van de TU Delft en hun zelfgemaakte waterstofauto.

DELFT - Een recordaantal van elf Nederlandse scholieren- en studententeams gaan dit jaar opnieuw de uitdaging aan om tijdens de Shell Eco-marathon zo zuinig mogelijk te rijden in een zelfgemaakt voertuig. De TU Delft is één van de deelnemende teams. Enkele studies in zowel de Lucht- en Ruimtevaarttechniek als in Werktuigbouwkunde zijn er tijdelijk voor stopgezet. Op dit moment werkt het team toe naar de Europese finale in het Duitse Lausitz, van donderdag 26 tot zaterdag 28 mei.

Daar presenteert het team z'n zelf gefabriceerde waterstofauto, de Eco-Runner 3. “Het is gewoon een verslaving. Niet alleen voor ons, maar ook voor de professoren bij wie we altijd naar binnen mogen lopen voor naslagwerken of advies. Dit project opent boeken die normaal gesloten blijven”, zegt teamlid Philip Rabe. 

Of ze het aan hun stand zijn verplicht of niet, het team achter de Eco-Runner 3 heeft alles helemaal zelf ontworpen. Van de aerodynamica tot aan de aandrijflijn. “Dit zijn enkele voorbeelden van de belangrijkste innovaties die we hebben ontwikkeld,” aldus Thijs Bouquet, de enthousiaste teammanager van het Eco-Runner Team Delft. “Zelf dingen ontwerpen geeft een kick. Hierdoor halen we gemakkelijk vijftig werkuren per week.” Ook ‘s avonds en in de weekenden gaat het werk door. Het team spreekt dan over nieuwe ideeën en het hakt belangrijke knopen door. “Zo ontstond laatst het ingenieuze idee om de functie van coureur toe te vertrouwen aan het ‘stuurtje’ van een Delftse roeivereniging”, zegt Thijs. 

Het team streeft ernaar om het Nederlandse record van de Eco-Runner H2 te verbeteren door omgerekend 1 op 3000 kilometer te gaan rijden. Dat is ongeveer 750 kilometer meer dan het huidige record dat op naam staat van de Eco-Runner H2. Als de resultaten van de windtunneltest kloppen, kan er zelfs een gooi naar het wereldrecord gedaan worden.“Dat gaat wellicht niet in één jaar lukken, maar met deze nieuwe start is nu al een goede basis gelegd voor de volgende jaren”, denkt Thijs Bouquet. “Je kunt heel zuinig rijden door dingen écht, écht goed aan te pakken.”
De Europese editie van de Shell Eco-marathon wordt dit jaar voor de 27ste keer gehouden. Aan de competitie op het circuit van EuroSpeedway Lausitz in Duitsland doen 222 teams uit 26 landen mee. Nederland brengt op 26 tot 28 mei met elf teams een recordaantal deelnemers aan de start. Wie de verrichtingen van het Delftse team wil volgen, kan dit doen via de website www.fanvanecomarathon.nl.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12