Afbeelding

Stadskantoor en stationshal gaan er nu toch echt komen

Algemeen

Editie: Week 23, Jaargang 21 |

De Spoorzone krijgt steeds meer vorm, nu de bouw van stadskantoor en stationshal is gestart.

DELFT – Met een technische handeling door wethouder Junius en gemeentesecretaris Krul is de bouw van het stadskantoor en de stationshal van start gegaan. Junius en Krul plaatsten vanuit de BAM-kraan het eerste stalen spant van het bouwwerk. Het nieuwe stadskantoor met stationshal wordt een markant gebouw dat de toegangspoort vormt naar de gemeentelijke dienstverlening en het station. Een centrale en belangrijke plek voor Delftenaren, de stad en haar ambtenaren en een grote mijlpaal in de herontwikkeling van het spoorzonegebied. “Het gebouw zet de toon voor een nieuwe fase in Spoorzone Delft, waarin we steeds meer gaan zien hoe mooi het wordt”, aldus wethouder Junius.


Staal en glas

Mecanoo architecten ontwierp het en BAM Utiliteitsbouw zet het neer: een gebouw dat bestaat uit een stalen geraamte met betonvloeren en glazen gevels met een vloeroppervlakte van circa 26.000 m². Er komen 1800 ton staal en 10.000 m² glas aan te pas. In 2015 functioneert het gebouw als stationshal en één stadskantoor voor de gehele gemeentelijke organisatie. Die is nu nog verspreid over verschillende kantoren in de stad. Uitgangspunt is dat bezoekers op één plek terecht kunnen voor al hun zaken met de gemeente. In het ontwerp van Mecanoo staan openheid en transparantie centraal. Het gebouw wordt grotendeels uitgevoerd in glas, en heeft aan alle zijden in- en uitgangen. Gemeente Delft en ProRail zijn opdrachtgever voor de bouw van stadskantoor en stationshal en werken samen aan de realisatie van Spoorzone Delft. De stationshal en het grootste deel van het stadskantoor zijn gereed in 2015, als ook de treinen ondergronds gaan. Nadat de huidige treinsporen verwijderd zijn, wordt het stadskantoor verder afgebouwd en is het in 2017 helemaal af.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12