In grote lijnen komen de plannen van de vervoerders niet overeen met de wensen van Delft om de stad lokaal en regionaal bereikbaar te houden
In grote lijnen komen de plannen van de vervoerders niet overeen met de wensen van Delft om de stad lokaal en regionaal bereikbaar te houden

College confronteert MRDH met bezorgdheid over OV

Algemeen

DELFT - Een debat over de toekomst van het openbaar vervoer in Delft is ontstaan na de presentatie van de ontwerp-vervoerplannen voor 2025 door de vervoerders RET, HTM en EBS die vallen binnen Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Het college van Delft heeft een brief opgesteld aan de MRDH, waarin het bezorgdheid uit over de voorgestelde veranderingen. Deze brief werd tijdens de laatste commissievergadering van Ruimte en Verkeer besproken, zodat aandachtspunten van de fracties nog kunnen worden opgenomen in de brief voordat deze wordt opgestuurd. 

Door Cheyenne Toetenel

In grote lijnen komen de plannen van de vervoerders niet overeen met de wensen van Delft om de stad lokaal en regionaal bereikbaar te houden, aldus het college. 

Tramlijn 19
Een van de meest omstreden punten is de voorgestelde verandering in de dienstregeling van tramlijn 19, die volgens het college ingrijpende gevolgen zal hebben voor de bereikbaarheid van belangrijke gebieden in Delft. “Het zuidwestelijke deel van onze binnenstad, waaronder het winkelgebied Zuidpoort, met het theater, restaurants en bioscoop en het volledige zuidoostelijke deel van de stad, met de woonwijken Wippolder en Schoemakerstraat en de campus van de TU Delft, zijn met dit voorstel ‘s avonds, in het weekend en in de zomerperiode onbereikbaar met het openbaar vervoer.” Daarnaast wordt in het vervoerplan niet duidelijk vanaf welk moment HTM tramlijn 19 door wil laten rijden naar de campus. “De informatievoorziening vanuit HTM is daarmee niet consequent en onvolledig.” De gemeente Delft heeft meermaals haar zorgen geuit naar de MRDH ten aanzien van de effecten die het inperken van de dienstregeling van tramlijn 19 heeft op de bereikbaarheid van de stad. Zo heeft het college vorig jaar een brief gestuurd naar aanleiding van de motie van afkeuring die de gemeenteraad unaniem heeft aangenomen.

Bus 69
Het college uit ook kritiek op het voorstel van EBS betreffende buslijn 69, die tot aan de zomervakantie van 2025 zal blijven rijden in afwachting van de start van tramlijn 19. Het ontbreken van concrete plannen voor de verdere bediening van de TU Campus wordt door het college als zorgelijk ervaren. Ze roepen op tot spoedig overleg tussen MRDH, EBS en de gemeente Delft om tot een structurele oplossing te komen. “Het uitgangspunt moet zijn dat de OV-bereikbaarheid ten zuiden van station Delft gegarandeerd wordt voor de diverse doelgroepen die allemaal hun eigen vervoersbehoefte hebben.” 

Overige diensten
De brief van het college richt zich niet alleen op tramlijn 19 en buslijn 69, maar benadrukt ook andere aspecten van het openbaar vervoer. Zo wordt de frequentieverhoging van R-netlijn 455 toegejuicht, maar wenst het college verdere toelichting over een eventuele opwaardering van buslijn 53 tussen Delft en Rijswijk. Ook wordt aandacht gevraagd voor de verbinding tussen station Delft Campus en de TU Delft. “EBS stelt dat de verbinding tussen station Delft Campus en de campus van de TU Delft parallel kan worden beschouwd met de avondbediening van de campus vanaf station Delft. Wij zijn benieuwd naar de achtergrond van deze koppeling. De huidige grote vervoerwaarde tussen station Delft Campus en de campus van de TU Delft is namelijk niet afhankelijk van tramlijn 19 en kan door tramlijn 19 ook niet worden ingevuld.”

Brede welvaart
Het college benadrukt het belang van een geïntegreerde visie op mobiliteit die niet alleen economische aspecten omvat, maar ook sociale en inclusieve factoren, in lijn met de doelstellingen van brede welvaart. “Goed openbaar vervoer speelt een cruciale rol bij het succes van brede welvaart. Een efficiënt en toegankelijk openbaar vervoersysteem draagt bij aan het verbeteren van de bereikbaarheid, het bevorderen van sociale inclusie en het verminderen van de milieu-impact”, aldus het college in de brief. 

Vervolg
Het college stelt de brief op in samenspraak met de raad, die zorgen heeft geuit over de voorgestelde veranderingen in het openbaar vervoer. In de commissievergadering vulden de fracties hun eigen aandachtspunten toe aan de brief van het college die voor 10 mei naar de MRDH wordt gestuurd. Wethouder Martina Huijsmans liet weten de aandachtspunten van de fracties op te nemen in de brief, zoals de bereikbaarheid van sportcomplexen en de busverbinding met Rotterdam in de avonduren verbeteren.