Wethouder Frank van Vliet, mevrouw Misao MINAMI, ambassadeur van Japan Zijne Excellentie de heer Hiroshi MINAMI, directeur Museum Prinsenhof Delft Janelle Moerman (Foto: Marco De Swart)
Wethouder Frank van Vliet, mevrouw Misao MINAMI, ambassadeur van Japan Zijne Excellentie de heer Hiroshi MINAMI, directeur Museum Prinsenhof Delft Janelle Moerman (Foto: Marco De Swart)

Pioniers in keramiek

Algemeen

DELFT - Delft al eeuwenlang wijd en zijd beroemd om haar aardewerk. Met name het Delftsblauw aardewerk is alom een begrip geworden. Zodanig dat de stad er zelfs haar blauwe hart aan heeft ontleend. Ook in de decembermaand worden we hieraan herinnerd door de in het blauw versierde kerstboom op de Markt. Dat het Delfts aardewerk meer is dan blauw alleen is minder bekend. Evenals het gegeven dat de vervaardiging van aardewerk niet iets uit een ver verleden is, maar tot op de dag van vandaag leeft. Feit is dat Delfts trots sinds de VOC-tijd kunstenaars en ambachtslieden heeft geïnspireerd, zowel binnen als buiten de stadsgrenzen. Museum Prinsenhof Delft wil graag een breed publiek kennis laten maken met het totale spectrum. 

Door Jeroen Stolk

Een spectrum van kleur, een spectrum van tijdsbeeld, een spectrum van toen en nu. Wat zijn de overeenkomsten met toen en nu, wat zijn de verschillen? Welke ontwikkelingen zijn er doorgemaakt? Het antwoord luidt: zowel veel als weinig. Weinig als we kijken naar toegepaste technieken. Veel wanneer we ons mee laten voeren in de brede fantasie van kunstenaars die steeds opnieuw een nieuwe twist aan de keramiek weten te geven. Het museum doet dit middels de tentoonstelling “Pioniers in keramiek” die op 16 februari geopend werd in het bijzijn van de ambassadeur van Japan, Zijne Excellentie de heer Minami. Samenstellers Esther van der Hoorn (conservator toegepaste kunst Museum Prinsenhof Delft) en Esther Muñoz Grootveld (gastcurator) presenteren de expositie als een catwalk. Door met nog levende kunstenaars te werken is het niet iets stoffigs uit een ver verleden, maar 2024 in optima forma met een knipoog naar toen. Anno 2024 is ook de focus op duurzaamheid: door middel van zandstralen wordt serviesgoed een tweede leven gegund. Het krijgt een frisse uitstraling en lijkt nieuw van de fabriek te komen. In Pioniers in Keramiek is werk te zien van de volgende hedendaagse makers: Koos Buster, Fabrique Publique en Coudre, Victor Hachmang, Olivier van Herpt, Yoon Seok-hyeon, Sunwoo Jung, Lisa Konno, Aliki van der Kruijs, Max Lipsey, Leo Maher, Yuro Moniz, No Limits! Art Castle (Ateliers De Wijde Doelen [Jessica Magnin, Maikel Baas, Chris Weijers], Naomi Gilon, Samuel Sarmiento, Niels-Jan Tavernier), Simone Post, Benedetta Pompili, Octave Rimbert-Rivière, Studio JOACHIM-MORINEAU, Studio Rink. Omdat dit er teveel zijn om in dit bestek te bespreken beperken we ons tot het werk van de veelzijdige Amerikaanse ontwerper Max Lipsey. Max richt zich vooral op interieur; van meubels tot gebruiksvoorwerpen, maar altijd kunstzinnig vormgegeven. Het werk van de andere kunstenaars doet zeker niet onder voor dat van Lipsey maar er moet natuurlijk voor de bezoeker van de expositie nog wat te ontdekken blijven. Dit kan tot 8 september 2024 in Museum Het Prinsenhof Delft.