Het Zuidplantsoen op donderdagmiddag: een touringcar steekt een volle parkeerplaats op, een fietser wil er op de rijbaan langs en uiterst rechts geniet een chauffeur met ontbloot bovenlichaam van de voorjaarszon. (foto: Jesper Neeleman)
Het Zuidplantsoen op donderdagmiddag: een touringcar steekt een volle parkeerplaats op, een fietser wil er op de rijbaan langs en uiterst rechts geniet een chauffeur met ontbloot bovenlichaam van de voorjaarszon. (foto: Jesper Neeleman)

Onvrede over nieuwe parkeerplek voor touringcars

Algemeen

DELFT - Delft verwelkomt het liefst zo veel mogelijk toeristen, alleen zijn die touringcars wel een vervelende bijkomstigheid. Na een jarenlange discussie over wel of geen bussen op de Nieuwe Langendijk, is nu volop discussie over de nieuwe parkeerplek.

Door: Jesper Neeleman

Die was tot voor kort bij het Hampshire Hotel op de Koepoortplaats, maar hier voorkomt een slagboom dat bussen de parkeerplaats op kunnen. Voortaan mogen ze parkeren op het Zuidplantsoen, aan de rand van begraafplaats Jaffa. De nieuwe parkeerplek bevalt bewoners van de twee appartementencomplexen hier allerminst. Het werd al steeds drukker, nu komen daar ook nog eens af en aan rijdende touringcars bij. "Ze moeten bovendien allemaal op een klein veldje parkeren", zegt Erik van Hunnik, voorzitter van Belangenvereniging TU Noord. "Dat is steeds een beetje proppen. Als het vol is zetten chauffeurs hun bus op de weg, waarmee ze het fietspad blokkeren. Omwonenden zijn dit zat."

De ramen van de twee appartementencomplexen hangen dan ook vol met posters. Daarop de tekst: 'Touringscars in het Zuidplantsoen - Gewoon niet doen'. "We ervaren vooral overlast van het parkeren langs de weg", zegt een 77-jarige bewoner, die niet met naam in de krant wil. "Zoals het nu gaat is de situatie onacceptabel. Wethouder Harpe kan dit leuk vinden, maar meneer Harpe moet eens een goede oplossing vinden. Het is hier een puinhoop."

Een 62-jarige Britse touringcarchauffeur snapt niet waarom omwonenden klagen. "Onze motors staan uit en we moeten toch ergens staan", reageert hij. Hij is hier vandaag gekomen dankzij een kaartje dat hij op de Koepoortplaats kreeg. "Er werd gezegd dat hier plek voor vijftien touringcars zou zijn, maar hoe kun je hier vijftien touringcars kwijt?" Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat omwonenden en de chauffeur gelijk hebben als ze constateren dat het te klein is. Een nieuwe bus komt aangereden, parkeert 'm op een spaarzaam stukje lege ruimte en blokkeert hiermee drie andere bussen. "Ik kom net uit Amsterdam, daar zijn dit soort zaken wel beter geregeld", zegt de chauffeur.

Belangenvereniging TU Noord verwijt de Gemeente Delft dit te snel geregeld te willen hebben. "Daarom zijn fouten gemaakt en procedures vergeten", stelt Van Hunnik. "Ondertussen hebben ze wél alvast bordjes opgehangen en een slagboom neergezet. Niet handig." Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat er een 'tijdelijke afwijking van het bestemmingsplan is aangevraagd' om parkeren hier voor een periode van twee jaar mogelijk te maken.In het eerste jaar wordt onderzocht of dit een permanente parkeerplek kan worden. Tijdens dit onderzoek wordt volgens de woordvoerster bovendien gekeken naar andere beschikbare ruimtes in de stad. Van Hunnik weet er genoeg. "In Technopolis en op de Schoemakerplantage is vooralsnog genoeg lege ruimte. Verder staat De Staal te koop, waarom maak je daar geen parkeerplek voor touringcars? Als je toerisme zo belangrijk vindt en zelfs 2,2 miljoen euro voor één schilderij uittrekt, dan moet de prijs die een eventuele verkoop van De Staal kan opleveren toch niet relevant zijn. Delft heeft behoefte aan een goed parkeerterrein voor bussen en het Zuidplantsoen is dat niet." Van Hunnik vreest dat het wat de gemeente betreft niet bij 'tijdelijk' blijft, maar put nog wel hoop uit de volgens hem onzorgvuldig verlopen procedures. "Een deel daarvan moet nog worden doorlopen. Daardoor is het geen klare zaak." Zelfs als de gemeente besluit er een permanente parkeerplek van te maken, dan gooit TU Noord de handdoek nog niet in de ring. "Juridische stappen zijn altijd een optie, maar het wel een soort laatste stap." Ook de politiek gaat er binnenkort over in gesprek. Op 24 mei wordt de situatie door de commissie Ruimte en Verkeer besproken.

De Britse buschauffeur draait nog een shaggie en kijkt af en toe omhoog om te zien hoe weer een collega zich in een klein gaatje wurmt. "Het is hier gewoon niet groot genoeg", zegt hij. Hij is ervan op de hoogte dat hij z'n gasten vanaf volgend jaar niet verder dan de Koepoortplaats mag brengen. Wat hij daarvan vindt? "Lastig voor ouderen die slecht ter been zijn. En als het hard regent, denk ik dat m'n passagiers en ik op zo'n dag liever wat langer op een andere bestemming blijven..."