A4 gaat waarschijnlijk dit jaar nog niet open

Algemeen

DELFT – Het is nog maar de vraag of de nieuwe rijksweg A4 tussen Delft en Rotterdam, die de drukke A13 moet ontlasten, komende maand echt open gaat.

Door: Henk de Kat

Minister Schultz van Haegen heeft deze week in de Tweede Kamer toegegeven dat er op het laatst 'nog losse eindjes' zijn. De ingebruikneming was gepland kort voor kerstmis. Maar uitstel naar 'ergens begin volgend jaar' lijkt nu waarschijnlijk.
De al meer dan vijftig jaar geleden begonnen discussie over een nieuwe snelweg Den Haag-Rotterdam, langs de zuidkant van Delft door de Schipluidense polders, blijkt nog steeds niet afgelopen. De nu opdoemende vertraging heeft enerzijds te maken met een nog steeds lopende discussie over grondwater-problemen. Daarnaast is deze week twijfel gewekt over de veiligheid van de tunnel aan Rotterdamse kant.
De waterproblemen in de polder kwamen afgelopen voorjaar al aan het licht, maar nog steeds is de aanpak daarvan op bestuurlijk niveau niet afgerond. De discussie draait om het diepst gelegen Schipluidense deel van de A4, tussen Tanthof en Schiedam/Vlaardingen. Daar gingen in juni de nog in de steigers staande damwanden van de weg lekken. Oorzaak: de druk van het grondwater blijkt er veel groter dan ingenieurs hadden ingeschat. De oplossing: in plaats van hooguit 400.000 liter polderwater per dag weg te pompen, waarvoor de gemeente Midden-Delfland toestemming had gegeven, moet nu tot in lengte van dagen zeker drie keer zoveel worden afgevoerd naar de Nieuwe Waterweg. Het rijk diende daarvoor afgelopen zomer bij het Hoogheemraadschap van Delfland de aanvraag in om dagelijks maximaal 1,525 miljoen liter per dag te mogen weg malen rondom de verdiepte A4.
Het waterschapsbestuur beslist pas op 15 december of die vergunning wordt verleend, terwijl Rijkswaterstaat eerder al de opening van de weg op 18 december had gepland. Maar als de gevraagde vergunning afkomt, dan is het toch onwaarschijnlijk dat de A4 drie dagen later daadwerkelijk wordt vrij gegeven voor het verkeer. Dat is niet alleen kort dag, er is formeel dan ook nog bestuurlijk protest mogelijk tegen zo'n eventueel waterschapsbesluit.
Dat verzet kan met name komen van de Gemeente Midden-Delfland, die al eerder een zeer bezorgde brief schreef aan het Hoogheemraadschap van Delfland. De politieke partijen in Midden-Delfland vrezen dat zoveel meer wateronttrekking leidt tot nog sterkere bodemdalingen in het veengebied van de Zouteveense polder, dan nu al het geval is. Een gemeentewoordvoerder wil tegenover Delft op Zondag niet zeggen of de gemeente een vervolgprotest gaat indienen, als Delfland op 15 december die aangevochten vergunning verleent. Maar als dat gebeurt, dan betekent dat nog minstens een aantal weken van nieuw beraad.
Aan de kant van Rotterdam speelt nog iets anders. Daar is deze week commotie ontstaan over de veiligheid van de Ketheltunnel, aangelegd op het wegdeel tussen woonwijken van Schiedam en Vlaardingen richting Kethelplein. Volgens stichting Batavier, een Delfts/Rotterdamse waakhond-organisatie die de uitvoering van de A4-aanleg nauwgezet volgt, bleek in juni al sprake van scheuren en brokkelig beton over een lengte van 60 meter in een bochtig lopende tunnelwand. Batavier-voorzitter J. Witjes stelt dat een ingenieur van de gemeente Schiedam vooraf al gewaarschuwd voor dat constructieprobleem. De man is opgestapt, toen niets met zijn verhaal werd gedaan.
De schade is inmiddels hersteld, maar de Gemeente Schiedam moet nog een eigen vergunning afgeven voor tunnelgebruik. Witjes zegt daarover 'dat er op z'n minst nog reden tot twijfel is over de huidige constructieve veiligheid'. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat bestrijdt dat, in een reactie deze week tegenover Delft op Zondag: "De tunnel is veilig en de constructieve veiligheid is goed."